
Hej!
Det är alltid lika fantastiskt att dra igång ett nytt läsår! Jag hoppas att ni, liksom jag, känner er oerhört stolta när ni blickar bakåt och samtidigt lika förväntansfulla när ni blickar framåt!
När vi summerat föregående läsårs kvalitetsresultat för våra elever i årskurs 9 kan vi konstatera att vi har något högre resultat jämfört med föregående år. Samtidigt är överensstämmelsen mellan betyg och nationella prov oförändrad, det vill säga i nivå med föregående års rikssnitt. 90% av våra elever blev behöriga till gymnasiet och i jämförelse med preliminära siffror från landets fyra största kommuner är deras motsvarande snitt 82%. Vi är glada att en stor andel av våra elever blir behöriga till gymnasiet, men vi behöver lägga i ytterligare en växel för att få alla i mål.
Jag vill också berätta att Skolinspektionen gjort kvalitetsgranskningar på 30 av våra skolor under 2023. Resultaten visar att vi får ett högre omdöme inom alla fyra områden som bedöms, när vi jämför med alla övriga granskade skolor. Det är ett resultat av ett målinriktat och systematiskt arbete av er alla som gör stor skillnad för våra elever. På bilden nedan ser ni utfallet per granskat område.
När vi tittar på resultaten i de lägre åldrarna ser vi fortsatt utmaningar när det gäller resultaten på de nationella proven i årskurs 3 och årskurs 6. Vi behöver hålla i vårt fokus på tidiga insatser i främst svenska, svenska som andraspråk och matematik. Hos oss ska alla elever kunna läsa efter årskurs 1 och få kunskaper så de klarar de nationella proven. Som ni känner till satsar vi nu stort på kompetensutveckling inom läs- och skrivinlärning. I samarbete med Karlstad universitet kommer 85 av våra lärare gå en kurs om 7,5 hp i läs- och skrivinlärning, i syfte att öka kompetensen på våra skolor så att alla elever lär sig läsa tidigt. Tack för att ni möjliggör detta ute på skolorna.
Nu fortsätter vi hålla i och hålla ut med våra tidiga insatser. Vi har drygt 29 000 barn och elever och ni alla är med och gör stor skillnad!
Utvecklingsprogram
Program för nya lärare
Nya lärare står ofta inför en intensiv och utmanande tid när de kommer ut i arbetslivet. Därför erbjuder AcadeMedia Academy ett nytt program för att ge nya lärare extra stöd och stimulans direkt från start. Av lärare, för lärare. Syftet är att förstärka den introduktion alla nya lärare får på sina skolor med ett kompletterande program som ger verktyg för att utveckla undervisning och öka elevernas möjligheter till lärande. Anmälan sker här.
Utökat introduktionsprogram för rektorer
Ny i rollen som rektor? Varmt välkommen! Som stöd i ditt nya arbete erbjuds du detta rektorsprogram, som sträcker sig över ditt första år. Programmet startar upp med ett gemensamt seminarium, men inkluderar också så kallade dialogdagar senare under läsåret. Dialogdagarna leds av erfarna rektorer och ger dig chansen att fördjupa dig i din yrkespraktik och ta del av råd och insikter från kollegor. Du anmäler dig till dialogdagarna via länken här.
FutureReady – powered by RISE
AcadeMedia Academy har i samarbete med forskningsinstitutet RISE utvecklat skolledarprogrammet FutureReady. Programmet genomförs online med fokus på att lyfta nya perspektiv på skolans ledarskap i vår samtid. En tid där förutsättningarna för skola är i kraftig förändring och skolledares förmåga att förnya verksamheten blir en avgörande faktor. Programmet genomförs digitalt under fyra fredagseftermiddagar, mellan kl. 13-16, med start 13/9. Anmälan sker här.
Förstelärar- och processledarutbildning bas
I denna utbildning får personer som förväntas leda utvecklande processer på skolan verktyg för att planera och genomföra utvecklingsarbete samt förståelse för vad som behövs för att få till lärande och förändring i en grupp. Utbildningen består av tre obligatoriska digitala träffar med olika teman: strukturer och processer, kollegialt lärande och processledning. Anmälan sker här.
För lärare, administratörer och elever
5 minuter om – en ny utbildningssatsning för elever
Vill du att dina elever ska få verktyg att hantera både sig själva och sin skolgång? Då är ”5 minuter om” ett bra sätt att möjliggöra reflektion och samtal. Filmerna är tänkta att visas för elever under till exempel mentorstid. De ger inspiration och perspektiv kring viktiga områden kopplat till bland annat studier, lärande och välmående. Till varje film finns stödmaterial som mentor, pedagog eller lärare kan använda för att tillsammans med eleverna bearbeta det som filmen behandlat. Här finner du utbildningen.
Lärarträffar
Den 15 oktober är det dags för lärarträff i Helsingborg. Träffen vänder sig till alla lärare inom AcadeMedia. Höstens träff genomförs på ProCivitas i Helsingborg och vi gästas av hjärnforskaren Sissela Nutley. Alla som kommer på träffen får Sisselas bok “Distraherad – Hjärnan, skärmen och krafterna bakom”. Anmälan sker här.
Pedagogiska bokcirklar
AcadeMedia Academy anordnar bokcirklar där vi tillsammans utforskar pedagogiska och didaktiska frågeställningar, utifrån läsning av gemensamma böcker. Under tre digitala möten om 2 h fördjupar vi oss i en bok utifrån olika frågeställningar. Genom reflektioner och diskussioner skapar vi gemensamt en förståelse för bokens kärna och möjliggör nya handlingar och tankar i våra uppdrag. Du (eller din skola) köper boken – vi lotsar dig genom läsningen. Anmälan sker här!
Administratörsträffar
Under hösten arrangerar vi fyra digitala träffar för dig som är administratör eller intendent. Under träffarna hoppas vi att du får inspiration, information och nya perspektiv utifrån din roll. Vi kommer bland annat att fokusera på AI, digitalisering, hållbarhet och välmående under hösten. Det anordnas också en nätverksträff på Designgymnasiet i Stockholm i oktober. Läs mer och anmäl dig via länken.
Mässor och konferenser
Bokmässan
Sista veckan i september – under Bokmässeveckan – arrangerar vi i AcadeMedia många gemensamma aktiviteter i Göteborg.
– Onsdagen 25/9 genomför vi två halvdagsseminarium om character education. Läs mer och anmäl dig här.
– Torsdag-söndag medverkar många medarbetare från AcadeMedia på Bokmässan. Vi genomför intressanta monteraktiviteter, deltar på seminariescener, öppnar upp ett konferensrum för alla som vill prata om lärande och välmående och arrangerar högläsning med kända författare för både barn och vuxna i vårt Lästält. För mer information, håll utkik i sociala medier eller maila academy@academedia.se.
Lärkraft
AcadeMedia är partner till kompetensutvecklingsdagen Lärkraft som arrangeras av Gothia Kompetens på Älvsjömässan i Stockholm den 29 oktober. Under Lärkraft erbjuds lärare och rektorer möjlighet att ta del av kostnadsfri och värdefull fortbildning och inspiration med fokus på klassrumspraktik och undervisning. Anmäl dig här.
Nytt kalendarium för fakturering via Intrum
Kom ihåg att nytt läsår betyder nytt kalendarium 24-25 för faktureringen via Intrum. Gå in på medarbetarwebben via länken och scrolla ner så hittar du filen längst ner under rubriken dokument.
Kom ihåg att kontrollera fakturaadress och kostnadsställe vid inköp
När du gör ett inköp till din verksamhet vill vi att du:
- Säkerställer att du uppger rätt fakturaadress, så att inköpet går till rätt företag.
- Säkerställer att du uppger rätt kostnadsställe, så att kostnaden hamnar på rätt enhet
- Är du osäker på något av ovanstående. Klicka in på denna sida på medarbetarwebben, ta kontakt med oss på Ekonomiservice på 0771-794402 (måndag-fredag mellan 09:00–12:00) eller lägg ett ärende i Servicewebben så hjälper vi dig!
Det finns en utbildning hur du gör korrekta inköp och fakturahantering i Opto samt hur man använder systemet. Läs mer på Academy (utbildningswebben), här.
Regler kring inköp med företagskort
Enligt AcadeMedias riktlinjer ska alla inköp i största möjliga mån göras via våra ramavtal. Om en medarbetare är i behov av att göra utlägg relaterade till företagets verksamhet kan personen i undantagsfall erbjudas ett företagskort. Nedanstående riktlinjer ska säkerställa att såväl interna regler som myndighetskrav följs:
- Samtliga verifikat (till exempel faktura eller kvitto) ska bifogas med den månatliga fakturan från Eurocard som du får via Opto.
- Restaurangkvitton ska alltid förses med syfte (exempelvis kundmöte) och deltagarnas för- och efternamn (både anställda vid AcadeMedia och gäster).
- Taxikvitton ska alltid förses med syfte/kundnamn samt från/till.
- För parkeringsavgifter ska syfte/kundnamn anges.
- Företagskortet får endast användas för arbetsrelaterade kostnader, dock ej för bokning av resor som bokas via vår resebyrå Dibtravel.
- Inköp för privat bruk eller andra personliga utgifter får inte göras med företagskortet.
-
Det är alltid närmaste chefs ansvar att kontrollera samtliga verifikat.
Om fakturor inte slutattesteras i tid på grund av att underlag saknas kan vi bli föremål för inkasso. Då blir alla kort inom ett och samma bolag spärrade, vilket betyder att misskötsel även kan drabba kollegor.
Elevhälsans nyhetsbrev
Den centrala elevhälsans nyhetsbrev uppdateras löpande och du hittar det här på medarbetarwebben. Ta bland annat del av utbildningar och uppdaterad omvärldsbevakning riktad till framför allt rektor och elevhälsans kompetenser.
Senaste uppdateringarna
- Uppdatering på medarbetarwebben – elevhälsa
- Nya medarbetare i centrala elevhälsan
- ProRenata – elevhälsans nya dokumentationssystem
- Nytt stödmaterial om tillgänglighet
- Frånvaron fortsätter att öka efter pandemin
Lönerevision
Den 2 september startar vi höstens lönerevisioner för Lärarnas och Kommunals avtalsområde, vilka kommer att genomföras parallellt under hösten. Håll utkik i din mailkorg för mer information – vi skickar all information du behöver löpande under processens gång. Kontakta din HR-partner om du har frågor.
Välkomna på webinar torsdag den 5 september klockan 13.30-14.30 eller tisdag den 17 september klockan 10.00-11.00 (se kallelse i din mailkorg).
Handla på ramavtal
Om en vara eller tjänst finns på ramavtal ska den köpas på ramavtal i enlighet med AcadeMedias inköpspolicy. Det innebär att köpet blir enkelt, prisvärt och säkert. På medarbetarwebben hittar du samtliga ramavtalsleverantörer. Där finns ramavtal för allt från läromedel, möbler till kaffeautomater och knivslipning. Är du ny på jobbet? Läs “Gör så här vid inköp“.
DIB Travel reseportal
DIB Travel reseportal anordnar utbildningstillfällen i hur man använder deras reseportal under september. Du behöver inte föranmäla dig.
Onsdag 10 september kl. 11:00-11:45 Klicka här för att ansluta till mötet
Onsdag 17 september kl 14:00-14:45 Klicka här för att ansluta till mötet
Ny inköpschef
Gustav Johansson är ny inköpschef. Han tillhör kontoret på AFK och Gustavs närmaste chef är Jonas Nordström.

AI – riktlinje, policy och utbildning
Det pågår ett intensivt arbete för att utforma en gemensam AI-policy för AcadeMedia med förtydligande riktlinjer för våra verksamheter och staber.
Den AI-utbildning som tagits fram för medarbetare, vårdnadshavare och elever/deltagare, i samarbete med EdAider, kvalitetssäkras gentemot policy och riktlinjer och kommer inom kort. Har ni frågor är ni välkomna att kontakta Jessica Mozakka: jessica.mozakka@academedia.se.
Nyheter och uppdateringar för Dina sidor
Alla uppdateringar som görs på Mina sidor – portalen för en papperslös skolstart – finns på medarbetarwebben. Kika gärna i nyhetsflikarna för både augusti och september för de senaste uppdateringarna:
Mina sidor – papperslös skolstart – AcadeMedia medarbetarwebb.
IT-nyheter oktober för grund- och gymnasieskolor
Här hittar du senaste nytt inom IT för grundskolor och integrerade förskolor samt gymnasiet: LÄNK till IT-nytt. Tips – håll koll på nyheter i Google Classroom och ställ frågor via Workplace-gruppen Google Workspace.
Här kan du få IT-support:
Telefon: 0771-794400
Servicewebben: Servicewebben. – topdesk.net (här hittar du även support via chatten)
Vanliga frågor: Snabba lösningar på vanliga frågor
Tveka inte att kontakta oss med frågor:
• Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01
• Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19
• Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39
• Fredrik Birath, ansvarig för digitaliseringsprojekt grundskolor, 0722-36 18 84
Nya medarbetare
Vi välkomnar Louise Edqvist Lendefors till rollen som ny skoljurist i grundskolesegmentet. Louise kommer ha sin arbetsplats på Lilla Bommen i Göteborg och hennes närmaste chef är Anna Davidsson.
Vi välkomnar också Jens Arnstad som kvalitetsutvecklare för fritidshemmen. Jens kommer ha sin arbetsplats på AFK i Stockholm och hans närmaste chef är Anna Davidsson.
Viktiga datum från löneavdelningen
2 september – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
5 september – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg.
10 september– sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.
Utbildningar hösten 2024
Lär dig mer om löneprocessen – ett webinar om löneprocessen för dig som nyanställd chef, administratör eller intendent. Du får en genomgång där vi berättar hur du på ett enkelt och smidigt sätt kan navigera i lönesystemet och se till så att dina anställda får det de har rätt till. Erfarna lönehandläggare kommer att visa dig allt ifrån hur du lägger ärenden och hittar manualer i Medarbetarwebben till hur du hanterar frånvaro och attesterar i Medvind. Utbildningsdatum för hösten: 19/9, 21/10 samt 19/11, klockan 9-11.
Fördjupning Medvind – ett webinar gällande schemaläggning i Medvind. Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Ni kommer också få lite tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver. Utbildningsdatum för hösten: 20/9, 22/10 samt 20/11, klockan 10-11.
Ta även gärna del av våra förinspelade webinarium om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantering av schema i lönesystemet och hantering av anställningar.
Hemsidorna – läsårstider och kontakter
Vi håller just på och går igenom alla skolors hemsidor för att säkerställa att allt är korrekt och uppdaterat inför det nya läsåret. Läsårstider är uppdaterade enligt den enkät ni fyllde i under våren. Ser ni något som inte stämmer kan ni kontakta marknadsansvarig. Kontakter på skolans hemsida ansvarar ni på skolan själva för att uppdatera.
Välinformerat skolval – med kampanjer
Just nu pågår våra kampanjer med fokus på lediga platser för de skolor som har möjlighet att ta emot fler elever. Under hösten drar vi igång nya kampanjer, bland annat med fokus på skolornas profiler, datum för öppet hus och det kommande skolvalet. Vår målsättning är alltid att fler vårdnadshavare och elever ska få möjlighet att göra ett välinformerat skolval.
Öppet hus – ett viktigt steg inför nästa läsår
Att besöka en skola är ett viktigt steg för många vårdnadshavare när de ska välja skola för sitt barn. Alla AcadeMedias grundskolor ska erbjuda minst två öppna hus per läsår. Datum för din skolas öppna hus finns i er lokala kommunikationsplan. Dessa datum marknadsför vi på bland annat Facebook, Instagram, Google och varje skolas hemsida. Dessutom skickar vi ut inbjudningar via mejl och sms till de som har gjort en intresseanmälan.
Det finns tips och guider på respektive marknadshubb för hur ni kan anordna öppet hus på er skola. Här finns också länkar till våra webb-shoppar där ni kan beställa profilmaterial som muggar, ballonger, affischer och annat. Kontakta marknadsansvarig om ni saknar något, har frågor eller önskar mer stöd inför öppet hus.
Ny marknadschef
Vi hälsar Therese Olander varmt välkommen som ny marknadschef för grundskolan! Therese gjorde sin första dag 20/8 och utgår från kontoret i Göteborg.

Nytt på Schoolsoft
På medarbetarwebben finns månadsnyheter som rör Schoolsoft. Gå och läs mer om:
- Nya förbättringar i Schoolsoft kö, bland annat en ny kolumn som heter “Syskon kö” och köplatsavisering med mera
- Hur det går med implementeringen av förskoleappen Tyra
- Varför det är viktigt att skriva in och ut barn och elever som börjar eller slutar
- Behörigheter i administratörsfliken i behörighetsmodulen
- En pilotundersökning som är på gång för att på ett säkert sätt digitalt skydda, spåra och hålla korrekta personuppgifter om barn, elever och vårdnadshavare som har skyddade personuppgifter
Kurs för att minimera konsekvenserna av en attack
Risken för att en skola drabbas av en skolattack är extremt liten, men konsekvenserna, om det skulle hända, är stora. Den viktigaste nyckeln för att minimera konsekvenserna om något sådant händer är att ha en kollektiv kunskap i skolan.
AcadeMedia erbjuder sedan ett antal år tillbaka kursen ”Pågående dödligt våld”. Den vänder sig till rektorer eller en av rektor utsedd person/personer på skolan. Utbildningen hålls i Stockholm, Göteborg och Malmö under hösten och våren. Anmälan finns i Academy (tidigare utbildningswebben).
Utbildningen är obligatorisk för rektor eller av rektor utsedd person på respektive skola. Efter utbildningen ska ansvarig som deltagit genomföra den med samtliga medarbetare på sin enhet. Syftet är att ge enkla verktyg så att alla, efter var och ens förmåga, ska kunna vara en del i att minimera konsekvenserna av en attack. Utbildningen består av två delar, en teoretisk genomgång och en praktisk övning.

AcadeMedias senaste bokslutskommuniké
Den 28 augusti publicerades AcadeMedias bokslutskommuniké, en rapport som innehåller information om den ekonomiska utvecklingen under det senaste verksamhetsåret. I en nyhet på medarbetarwebben kan du ta del av rapporten och vår VD Marcus Strömbergs kommentarer.