Välkommen tillbaka!
September är här och ett nytt läsår står för dörren. Varmt välkommen att ta del av nyhetsuppdateringar från gymnasiets staber och AcadeMedia. Vi inleder med läsårets första digitala frukostsändning från den 26 augusti där du får en uppdatering av vår vd Marcus Strömberg och Petter Brobacke med gäster från vår organisation. Månadens tema var givetvis SKOLSTART! 💚

Informera dina elever om prisvärda studentmössor
Med tio månader kvar till nästa student vill vi påminna om ramavtal som vår inköpsavdelning tecknat med de största leverantörerna av studentmössor för de elever som ska ta studenten i juni 2026. Priserna är nu tillgängliga på leverantörernas webbsidor. En standardmössa inklusive för- och efternamn fram och brodyr bak kostar från 669 kronor (pris från Nineteen student). Informationen kommer publiceras på samtliga gymnasieskolors webbsidor och vi rekommenderar att ni delar detta med era elever och vårdnadshavare på SchoolSoft snarast möjligt, för att ge dem chans att köpa sin studentmössa till våra förhandlade priser. Läs mer och ladda ner priser och villkor på medarbetarwebben (öppnas i ny flik).

Bokmässan 2025
Den 25–28 september deltar vi på Bokmässan i Göteborg med monter och ett eget lästält. På denna sida på medarbetarwebben (öppnas i ny flik) kommer vi att dela information om alla våra aktiviteter. Tillsammans med Bonniers Familjestiftelse och Den stora läsutmaningen bjuder vi in till högläsningsstunder med några av våra mest älskade barnboksförfattare i AcadeMedias Lästält. På eftermiddagarna den 25–26 september erbjuder vi dessutom kompetensutvecklande programpunkter för lärare och pedagogisk personal.
Ledarskap som förändrar
Ledarskap som förändrar är en av flera satsningar inom AcadeMedias pågående arbete för att öka den digitala kompetensen och AI-litteraciteten i hela organisationen. Under fyra digitala seminarier får ledare konkreta verktyg, insikter och ny inspiration för att leda förändringsarbete i en tid präglad av AI och digitalisering. Programmet syftar till att stärka förmågan att leda förändring i en tid där digitalisering och ny teknologi omformar förskola, skola och utbildning. Läs mer och anmäl dig på denna sida på Academys webb (öppnas i ny flik)
Program för nya lärare
För att stärka nya lärare erbjuder AcadeMedia Academy ett mycket uppskattat utbildningsprogram. Syftet är att ge nya lärare stöd, inspiration och praktiska verktyg för att utveckla sin undervisning och skapa goda förutsättningar för elevernas lärande. Programmet omfattar två heldagsseminarier i Stockholm samt två kortare digitala handledningstillfällen. Tipsa dina nya lärare om att anmäla sig – programmet ger både en tryggare start och konkreta verktyg för klassrummet. Läs mer på denna sida (öppnas i ny flik).
Program för seniora lärare
Vi har några få platser kvar i nya programmet för seniora lärare som startar den 9 september. Är du rektor och har en fantastisk senior lärare du tycker ska gå? Mejla Academy direkt! På denna sida kan du läsa mer om programmet (öppnas i ny flik).
Kvalitetsutvecklingsprogrammet Lärande och välmående
Vi har några platser kvar i årets kvalitetsutvecklingsprogram – läs mer på denna sida (öppnas i ny flik).. Programmet riktar sig till lärare och rektorer som vill arbeta med hur lärande och välmående hänger ihop och påverkar varandra. Är du själv intresserad, eller har du en lärare som vill delta, mejla Academy.
Höstens Lärarträffar – boka din plats till Göteborg, Örebro eller Helsingborg!
I höst bjuder vi in till lärarträffar på tre orter med aktuella teman och inspirerande föreläsare.
Göteborg den 14 oktober och Örebro den 5 november:
Skolan som arena för ungas psykiska hälsa – från forskning till klassrum med gymnasieläraren och författaren Fredrik Bäck. Alla deltagare får med sig hans uppmärksammade bok För en bättre framtid. Läs mer och boka plats till Göteborg 14 oktober HÄR, Till Örebro 5 november bokar du din plats HÄR .
Helsingborg den 11 november:
Specialdidaktik – tillgänglig undervisning för alla elever med Emma Leifler och Johanna Chin Lindgren, författare till den uppskattade handboken Specialdidaktik. Alla deltagare får boken. Boka din plats till Helsingborg HÄR .
TÄNK OM – boka interna utbildare för skolutveckling och lärande
Vill du boka en föreläsare eller workshopledare till din skola i höst? Genom TÄNK OM kan du ta del av interna utbildare från våra egna gymnasieskolor som delar med sig av sin specialistkompetens till kollegor i hela AcadeMedia.
Ämnena spänner från AI i undervisningen och klassrumsledarskap till motivation, meningsskapande undervisning, mentorsuppdraget och matematik. Det kan ske som workshops eller föreläsningar på din skola, studiebesök eller föreläsningar på AFK.
Läs mer och boka på denna sidan på Academys webb (öppnas i ny flik).
Administratörsträffar i höst
Nu öppnar vi upp för anmälningar till höstens nätverksträffar för administratörer och intendenter! Under hösten erbjuder vi fyra tillfällen med olika teman. Vi inleder med en höstupptakt den 9 september som innehåller en VD-uppdatering och en föreläsning om motivation och prokrastinering. Därefter följer ett pass om AI och ChatGPT i skolan – med fokus på möjligheter, utmaningar och smarta arbetssätt. Vi fördjupar oss också i strategier för svåra samtal i skolans vardag, och avslutar hösten med hur vi kan skapa en hälsofrämjande skolmiljö. Träffarna är öppna för administratörer och intendenter inom alla segment och man deltar i den mån man kan och vill. Anmälan finns på denna sida (öppnas i ny flik)!

Nytt AI-team på plats
AcadeMedia stärker sin satsning på AI genom att tillsätta ett nytt AI-team inom staben för Digitalisering och innovation. Teamet leds av Jessica Mozakka och får förstärkning av Jeanette Lundström (AI-strateg) och Linda Brodin (AI-projekt- och utvecklingsledare). Målet är att leda utvecklingen av AI i utbildning genom labb, utbildningar, piloter och ett växande nätverk av AI-ambassadörer. Läs mer om satsningen på AI-och digitaliseringssidan på medarbetarwebben.
AI-utbildningar
- Under hösten kommer vi att erbjuda en digital utbildning i Google Gemini för lärare och pedagogisk personal inom grundskola och gymnasiet. Syftet är att ge grundläggande AI-kunskap och konkreta användningsområden med Gemini. Våra AI-ambassadörer kommer tillsammans med Google att hålla i utbildningen och det finns möjlighet till en certifiering efteråt. Mer information om utbildningen i Gemini finns här (sidan öppnas i ny flik)
- EdAider har uppdaterat sin AI-utbildning inför läsåret för lärare och pedagogisk personal, som möjliggör ett kollegial lärande. Läs mer om EdAiders AI-utbildning på denna sida.
AI-ambassadörer
Nu startar vi upp nätverket för våra AI-ambassadörer. De kommer att spela en nyckelroll i AcadeMedias fortsatta digitala resa genom att inspirera, utbilda och driva på användningen av AI i våra verksamheter. Med representanter från förskola till vuxenutbilning kommer vi att starta våra digitala nätverksträffar i september och sedan samla alla till ett gemensam träff i Stockholm från lunch till lunch under höstlovet vecka 44 – den 28-29 oktober.
AI-labb – en satsning för framtiden
Vi är i en tid där ny teknik och AI förändrar vårt sätt att arbeta, lära och utvecklas. Genom AI-labben vill vi ge våra medarbetare möjlighet att lära, utforska och inspireras tillsammans. Det första labbet sker i Göteborg den 30/9–1/10, från lunch till lunch, och riktar sig främst till chefer och administrativ personal. Inga förkunskaper krävs.
Mer information och anmälan till AI-labben finns här (sidan öppnas i ny flik).
Tillgängliggöra AI-tjänster för elever och studerande
Från 1 oktober kommer vissa AI-tjänster att bli tillgängliga för våra elever på högstadiet och gymnasiet, såsom Google Gemini och specifika tjänster i kurser där AI ingår i undervisningen. Mer information om implementering kommer att finnas på AI- och digitaliseringssidan inom kort.

Centrala processer för elevhälsans arbete
Vår centrala anställnings- och rekryteringsprocess ska användas under rekrytering och anställning av skolsköterskor. Den innehåller en ansvarsfördelning i processen delat mellan rektor och medicinsk verksamhetschef tillsammans med ledningsansvarig skolsköterska. Länk till denna och andra centrala processer finns via nedanstående länkar:
- Rekryteringsprocess skolsköterska gymnasiet (öppnas i ny flik)
- Avslut av befintlig och rekrytering av ny skolsköterska (öppnas i ny flik)
- När skolsköterska påbörjar sin anställning (öppnas i ny flik)
- Urvalsförfarande medicinsk insats vid rekrytering (öppnas i ny flik)
- Ansvarsfördelning rektor- centrala EMI för skolsköterska i anställning (öppnas i ny flik)
Basuppdraget för elevhälsans medicinska insats (EMI) och årshjulet för skolsköterskans uppdrag hittar du via denna länk (öppnas i ny flik) så att du som rektor kan följa upp arbetet och ha en dialog med din skolsköterska kring hur arbetet fortlöper på skolan.
Yrkesspecifika träffar för skolsköterskor
Skolsköterskor är varmt välkomna till våra yrkesspecifika träffar. Anmälan görs via AcadeMedia Academy på denna länk (öppnas i ny flik). Samtliga utbildningar är kortare digitala träffar som genomförs med fokus på att stärka professionen, uppdatera kunskap och därmed öka kvaliteten inom elevhälsans medicinska insats.
Save the date! INSPIRATIONSDAG för gymnasiets centrala elevhälsa den 19 november
“Elevhälsa – hela skolans ansvar” är en digital sändning med korta föreläsningar som riktar sig till all personal inom gymnasiet, såväl elevhälsopersonal som pedagogisk personal och övrig personal.
Delta hela dagen från klockan 10.00-15.00 eller på de föreläsningar som intresserar dig mest! Ett urval av dagens innehåll: psykisk hälsa i skolan, ungas existentiella frågor och NPF. Tillsammans jobbar vi för våra elevers lärande och välmående.
Detaljerad agenda och anmälan kommer inom kort. Varmt välkomna!

AcadeMedia stärker arbetet inom hållbarhet
AcadeMedia stärker det långsiktiga hållbarhetsarbetet för att säkerställa efterlevnad av gällande rapporteringskrav och för att stödja koncernen och verksamheterna i det fortsatta utvecklingsarbetet.
Hanna Clausén blir hållbarhetsrapporteringschef
Hanna tar det övergripande ansvaret för att säkerställa vår rapportering enligt CSRD och för att driva utvecklingen av hållbarhetsredovisningen med fokus på kvalitet, struktur och regelefterlevnad.
Petter Brobacke blir strategisk hållbarhets- och omvärldsanalytiker
Petter får i uppdrag att stödja utveckling och kommunikation kopplat till koncernens hållbarhetsmål, AcadeMedias Färdplan 2030 och verksamhetens behov. Han delar sin tid mellan det nya hållbarhetsteamet och kommunikation.
Se konferensen A Sustainable Tomorrow den 11 september
För andra året i rad medverkar AcadeMedia i Nordens största hållbarhetskonferens. A Sustainable Tomorrow syftar till att öka kunskapen kring hållbarhet. Att se den tillsammans med kollegor eller på skolor är ett bra sätt att väcka engagemang och medvetenhet kring viktiga samhällsfrågor som rör hållbarhet. I programmet finns flera duktiga och kända talare, ProCivitas rektor Katarina Heide samt elever från Sjölins gymnasium i Nacka.
Konferensen kommer att visas på AcadeMedias kontor i Stockholm på plan 5 och på Lilla Bommen i Göteborg den 11 september.
Läs mer om sändningen i vår nyhet på medarbetarwebben (öppnas i ny flik)

Metodrum för Vård- och omsorgsutbildningar
Vi har tecknat ramavtal med Exigor som erbjuder utbildningsinredning och utrustning inom vård och omsorg. Ni hittar mer information om avtalet med priser och villkor på Inköps sida om Vård och omsorg.
Skyltar
Vår ramavtalsleverantör inom tryck; Stema kan även offerera skyltar över hela landet. Vänd er till er marknadsansvarige för lämpligast skyltleverantör för just ert varumärke.
Nytt försäkringsbesked för gymnasiets elever
Elev- och olycksfallsförsäkringen med Folksam gäller även detta läsår. Försäkringsbrev för läsåret 25/26 finns nu uppladdat på Medarbetarwebben.

IT-support för gymnasiet
Här hittar du senaste nytt inom IT för grundskolor och integrerade förskolor samt gymnasiet: LÄNK till IT-nytt.
Tips – håll koll på nyheter och ställ frågor till kollegor med IT-ansvar i Google-rummet GGIT:s IKT-chatt!
Här kan du få IT-support:
Telefon: 0771-794400
Servicewebben: Servicewebben. – topdesk.net (här hittar du även support via chatten)
Vanliga frågor: Snabba lösningar på vanliga frågor
Tveka inte att kontakta oss med frågor:
Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01
Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19
Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39
Fredrik Birath, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0722-36 18 84
Anette Apel, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0704-21 21 98

Det händer mycket spännande på våra gymnasieskolor – nedan ser du ett urval av nyheterna som publicerats i AcadeMedias kanaler under sommaren. Fortsätt att dela med er av det ni vill att vi uppmärksammar från era verksamheter till jenny.wahlberg@academedia.se. Samtliga nyhetslänkar nedan öppnas i ny flik.
- 11 AcadeMedialärare utsedda till “Årets lärare” i sina kommuner – här ser du vilka!
- Augusta Rampe är AcadeMedias Framtidsstipendiat
- Sjölins elever tar plats på klimatkonferensen A Sustainable Tomorrow
- Educating Talents – Sjölins i europeiskt samarbete för att lyfta högpresterande elever
- Rytmus Göteborg satsar – alla medarbetare utbildas i första hjälpen för psykisk hälsa
- Drottning Blanka Falkenberg firar 25 år
- Prisvärda studentmössor för AcadeMedias elever
- Från VFU till anställning – för Hanna kändes LBS rätt direkt
Nyhetsbrev till gymnasiets lärare
I mitten av september skickar vi ut ett separat nyhetsbrev till alla lärare och övrig pedagogisk personal i våra gymnasieskolor. I brevet informerar vi bland annat om utbildningsinsatser och nätverksträffar som särskilt riktar sig till medarbetare i gymnasiet. Nyhetsbrevet skickas en gång per termin.

Viktiga datum för att få lön i tid
- Den 1 september är sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.
- Senast den 4 september innan klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg.
- Vi behöver underlag för nyanställningar, ändringar och avslut senast den 8 september för att det ska komma med till september månads löneutbetalning.
Anställningsprocessen har kortats ner från dagar till minuter
Nya anställningsrutiner har införts, det innebär att ledtiden i anställningsprocessen har kortats ner från dagar till minuter. Nyanställningsärenden ska numera registreras direkt i HR+8, varpå medarbetaren omedelbart får ett digitalt anställningsavtal för signering. För att du som anställande chef, administratör eller intendent ska ges möjlighet att registrera direkt i HR+8 krävs att du genomgår en utbildning samt tar del av en instruktionsfilm. Anmälan finns på Academy och mer information finns på medarbetarwebben.
Utbildningar hösten 2025
- Lär dig mer om löneprocessen – en utbildning för dig som är nyanställd chef, administratör eller intendent. Datum och anmälan finns via länken.
- Fördjupning om schemaläggning och frånvarohantering i Medvind. Datum och anmälan finns här.

Recensioner på Google
Från och med i våras har Google tagit bort funktionen för recensioner och stjärnbetyg för grund‑ och gymnasieskolor för att skydda skolorna från skadligt eller oseriöst innehåll. Externa plattformar som SchoolParrot och Facebook påverkas inte av det beslutet, därför kan deras omdömen fortfarande visas i vissa sammanhang. Vi fortsätter att bevaka dessa och hör av oss om det finns recensioner som vi behöver rektors hjälp att besvara.
Har din skola lediga platser?
Då kan du informera elever om detta via vår sajt Bytagymnasium.se som är tillgänglig för elever på alla orter där vi har skolor. Tjänsten hjälper elever som behöver byta skola att hitta gymnasieskolor som fortfarande har lediga platser. Vi lotsar intresserade elever till våra skolors egna webbsidor, där ansökningsformulär för byte finns uppsatt. Kontakta Linn Sjöberg på mailadress linn.sjoberg@academedia.se om du behöver hjälp att komma igång!
Marknadsundersökning årskurs 1
I september är det dags för AcadeMedias marknadsundersökning som skickas till samtliga elever i årskurs 1 på alla våra gymnasieskolor. Syftet är att vi tillsammans ska få större förståelse för processen bakom gymnasievalet och elevernas preferenser, så att vi blir bättre på att kommunicera och därmed bidrar till ännu mer välinformerade gymnasieval. Ni kommer givetvis att få ta del av svaren för er skola.
Avsätt 20 minuter, sen är det klart!
Undersökningen tar maximalt 15 minuter att genomföra. Inkluderat lärarnas introduktion och avslut ska inte mer än 20 minuters lektionstid behövas. Planera gärna in tid för detta så snart som möjligt.
Tidplan
11/9 – Länk till undersökningen skickas ut och undersökningen ligger ”live”.
3/10 – Undersökningen avslutas.
Mässor och öppna hus
Det är viktigt att så många som möjligt får chans att besöka våra skolor. Vi vill därför påminna om vikten av att samla in kontaktuppgifter via våra webbformulär vid alla tillfällen som ges så att vi kan vi bjuda in elever och vårdnadshavare till öppet hus via mail och SMS. För att underlätta både kontaktinsamling och genomförande av event har vi stöd, guidelines och tips för respektive evenemang.
Kontakta marknadsansvarig om ni har frågor eller behöver ytterligare hjälp. Förmedla besökssiffror (för antal elever) till marknadsansvariga efter genomförda öppna hus eller anordnade besöksdagar. Lycka till!

Information från AcadeMedias SchoolSoft-förvaltning
Hantering av elever och vårdnadshavare med skyddade personuppgifter
Informationen om hur skyddade personuppgifter ska hanteras i SchoolSoft är uppdaterad. Information, vägledning och mall når du via denna länk till medarbetarwebben (öppnas i ny flik).
Elevtal – elever som slutar/börjar
Det är viktigt att löpande skriva in och ut elever som inkommer med blanketter om att sluta/börja, så att SchoolSoft alltid visar ett korrekt elevtal. Detta för att central avläsning av elevtalet ska bli rätt.
Vad händer hos SchoolSoft
GY25 –Via denna länk hittar ni det senaste om GY25 från SchoolSoft. Håll även utkik i SchoolSoft där de publicerar information löpande.
Rapportering till Beda – SchoolSoft jobbar just nu med att färdigställa rapportering av meriter till BEDA för GY25 och blandbetyg. Detta ska sedan rapporteras direkt från SchoolSoft- systemet.
Kursgrupper byter namn och utseende! – Det som tidigare hette kursgrupper har ersatts av Aktiviteter och omfattar både GY11 och GY25. Läs mer i SchoolSoft-hjälpen (blå frågetecknet) som du når i inloggat läge.
Nytt Pedagogiskt stöd – SchoolSoft har lanserat nytt pedagogiskt stöd:
Instruktioner för administratörer når ni via denna länk (öppnas i ny flik)
Manual för personalen når ni via denna länk (öppnas i ny flik)
Filmer för personalen når ni via denna länk (öppnas i ny flik)
Instruktionsmaterialet finns även tillgängligt i digitala supporten för personal och administratörer (blå frågetecknet i SchoolSoft).
Övrigt
Här kommer länkar till Schoolsofts senaste nyhetsbrev:
2025-05-27 Pedagogiskt stöd
2025-06-04 Bland annat Pedagogiskt stöd och Sammantagen bedömning
2025-06-19 Sommarhälsning
2025-06-30 GY25 och Kursgrupper

Nytt bibliotekssystem – Quria
Mer information om Quria:

Skolans ansvar enligt diskrimineringslagen
Nu finns det en ny utbildningsfilm om diskrimineringslagen där skoljurist Mattias Hagard Flodwall och biträdande kvalitetschef på gymnasiesegmentet Johanna Svedberg samtalar om skolans ansvar enligt diskrimineringslagen. Du får konkreta exempel på hur man kan tänka kring det förebyggande och främjande arbetet för att motverka diskriminering. Filmen kompletterar den informationsfilm som finns om förskolans och skolans ansvar vid uppgifter om upplevd kränkande behandling. Här är länken till utbildningssidan hos Academy där du hittar båda filmerna (sidan öppnas i ny flik och du behöver logga in).

Ny organisation för säkerhet och beredskap
Nu har vi en ny organisation på plats för säkerhet och beredskap. Gruppen består av tre medarbetare med olika roller för att stärka arbetet inom området och vara stöd för våra verksamheter.
Sebastian Ylvenius, trygghet- och säkerhetschef
Sebastian har en bakgrund inom både Polisen och Säkerhetspolisen. I sin nya roll kommer Sebastian att arbeta med AcadeMedias trygghet- och säkerhetsfrågor och vara en del av organisationens centrala krisledningsgrupp.
Pernilla Enbom, beredskapsansvarig
Med tidigare erfarenhet från Polisen och senast från Skolverket kommer Pernilla att arbeta beredskapsfrågor kopplat till AcadeMedias utbildningsverksamheter. Läs mer om Pernilla i intervjun “Hallå där Pernilla Enbom”
Mattias Hagard Flodwall, juridisk rådgivare – samordning beredskap och intresseavvägning
Mattias har lång erfarenhet av skoljuridik inom AcadeMedias grundskole- och gymnasiesegment. Från hösten kommer Mattias i delar av sin tjänst att arbeta med rådgivning kopplat till ny lagstiftning för brottsförebyggande arbete i våra verksamheter, men jobbar också fortsatt kvar på gymnasiets juridikavdelning.
Här kan du se en intervju med Sebastian och Pernilla från vårt digitala frukostmöte den 27 augusti där de bland annat berättar hur den nya lagstiftning kommer att påverka våra skolor och hur de kommer att stötta dig som arbetar som ledare i våra verksamheter.