Denna sida är en del av AcadeMedias medarbetarwebb

Lön, tidrapportering och ledighet

Denna sida är en del av AcadeMedias medarbetarwebb

Här kan du läsa mer om koncernens lön- och tidrapporteringssystem, Personalwebben. Du kan även läsa mer om lönerevisionen samt ta reda på vad som gäller vid olika typer av ledighet. Det är också i Personalwebben som du gör din reseräkning och registrerar utlägg du gjort i tjänsten.

  • Ny på jobbet

    Välkommen till AcadeMedia!

    För att du som är nyanställd ska komma så snabbt som möjligt in i ditt nya jobb har vi här samlat det du behöver veta som gäller alla i koncernen.

    Skattsedel

    Alla nya medarbetare behöver skicka in en preliminär A-skattsedel så att den skatt som ska dras från din lön blir rätt. (En person måste vara folkbokförd i Sverige för att kunna beställa en preliminär A-skattsedel).

    Skattsedel beställs hos Skatteverket.
    Per telefon: ring Skatteupplysningen, tfn: 0771-567 567

    Skicka sedan din skattsedel till löneavdelningen.

    Personalwebben

    Alla anställda ska varje månad registrera sin tid i ett system vi kallar Personalwebben. Senast den 2:a arbetsdagen  i varje ny månad ska du ha fyllt i din tidrapport och sänt för godkännande till din chef. I samma system registrerar du också eventuella utlägg som du begär ersättning för och gör din reseräkning om du rest i tjänsten.

    Läs mer här om din lön, hur du tidrapporterar och om hur du som chef registrerar en ny medarbetare i Personalwebben.

    Konto för löneinsättning

    Lönen sätts in på ett konto i Nordea, om du vill att lönen ska sättas in på ett annat konto behöver du meddela dem om detta. Anmälan lönekonto till Nordea. Din verksamhets arbetsgivarnummer kan du söka fram på sidan om kollektivavtal.

    Mer om din anställning

    Läs gärna mer om arbetsmiljö, vad du har rätt till vad gäller pensionsförsäkring, friskvård, försäkringar och förmåner. I dokumenten på den här sidan hittar du också mer information som är viktig för dig som ny medarbetare. Läs också de policyer som gäller alla som arbetar inom AcadeMedia.

    IT

    När du börjar är det en del saker som du kan behöva göra på din dator, bland annat lägga till skrivare och ordna med en VPN som gör att du exempelvis kan arbeta hemifrån och ändå komma åt dina mappar. Du hittar all information om detta här.

    Relaterade PDF-dokument


    https://medarbetare.academedia.se/om-din-anstallning/lon-tid-och-ledighet/ny-pa-jobbet/
  • Logga in för första gången

    Viktig information om lönerapportering för dig som är ny användare.

    Tänk på att skicka in blanketten Anmäl lönekonto till Nordea senast 10 dagar före första löneutbetalningsdag. Detta för att du ska få lönen insatt på ditt lönekonto, om blanketten inte når Nordea i tid får du lönen på en utbetalningsavi.

    Månaden efter att du har börjat gör du din första tidrapport online. Denna ska ha registrerats senast den 2:e arbetsdagen, för den månad som varit. Varje månad senast den 2:e arbetsdagen gör du fortsättningsvis tidrapporten online. Din chef godkänner/attesterar sedan tidrapport senast den 6:e arbetsdagen. Kommer den in senare, kommer tillägg och avdrag inte med på den lön som utbetalas den 25:e samma månad.

    När du gör din första tidrapport, ska du kontrollera att ditt schema, det vill säga din arbetstid, är rätt i tidrapporten. Om schemat inte är korrekt, meddelar du din chef. Det är viktigt att ha ett korrekt schema för att tillägg och avdrag ska beräknas rätt. Särskilt viktigt är det för dig som arbetar deltid.

    Sjukanmälan görs samma dag som du blir sjuk via funktionen ”sjuk/friskanmälan” på Personalwebben (funktionen hittar du  till vänster under egen tidrapport) . Friskanmälan hanteras via samma funktion och ska fyllas i när du är åter i arbete till 100 %.  Sjukperioden ska även registreras i tidrapporten. Blir du sjuk längre än 7 dagar ska läkarintyget skickas till löneavdelningen.

    Logga in för första gången

     hrweb.ptj.se/hrplus/web i din webbläsare url
    Ange roll:

    Medarbetare anger: egen
    chefer anger: chefam (chefer inom vuxenutbildningen anger chefvux)

    Ange personnummer: ÅÅMMDDXXXX

    Klicka på ”Logga in”

    inlogg
    Klicka på knapp ”Begär nytt lösenord”.

    Engångslösenord skickas till e-postadressen som framgår i fältet ”e-post”. (Har du ingen e-postadress till arbetet och fältet är tomt, anger du en privat e-postadress.)

    Observera, att det kan ta upp till ett dygn innan man får engångslösenordet skickat till sin privata e-postadress.

     lösenord
    För att kunna logga in måste engångslösenordet bytas ut mot ett personligt lösenord.

    Ange engångslösenordet

    Gå till ”Byt lösenord”.

    Lägg in ett nytt personligt lösenord, 2 gånger. (Lösenordet ska innehålla 7-15 tecken långt samt en bokstav, siffra och specialtecken exempelvis &!?%)

    Nästa gång du loggar in anger du det nya lösenordet du själv valt och bytt till.

     

    Relaterade länkar

    Personalwebben


    https://medarbetare.academedia.se/om-din-anstallning/lon-tid-och-ledighet/ny-anvandare-sa-lonerapporterar-du/

För frågor och support kontakta AcadeMedias löneavdelning

E-post lon@academedia.se
Telefon 0771-794401
Öppettider 09:00 – 15:00 (mån-fre)
Adress AcadeMedias löneavdelning
Box 213
101 24 Stockholm

 

Personalwebben

Klicka här för att läsa mer om Personalwebben

 

Innehållsansvarig

Uppdaterad