På denna sida hittar du som arbetar med våra gymnasieskolor viktiga nyheter inför april från koncern- och segmentsstaberna. Nästa nyhetsuppdatering kommer den 2 maj.

Förändringar i AcadeMedias koncernledning

AcadeMedia har vuxit både i Sverige och internationellt de senaste åren. Därför förstärker och utvecklar man nu ledningsfunktionerna.

Grund- och gymnasiesegmenten delas upp för att få varsin ledning efter att Jens Eriksson slutar den 31 maj. Lotta Krus tillträder som chef för grundskolesegmentet och Jimmy Kjellström tillträder som tf chef för gymnasiesegmentet och tillika administrativ direktör.

För förskolesegmentet tillträder Veronica Rörsgård som ny chef och tar över efter Marcus Strömberg som agerat tf segmentschef sedan en tid tillbaka.

Sist men inte minst förstärks koncernledningen med en chef för den operativa verksamheten, en nyinrättad roll som tillträds av Karl Sandlund.

Läs mer om förändringarna här.

After school för rektorer – nästa tillfälle den 19 april

Under våren erbjuder Academy flera digitala after school för rektorer på olika teman. Fokus är alltid på lärande och skolutveckling utifrån ett ledarperspektiv och du deltar i den mån du vill och kan. Den 19 april klockan 15.30 – 16.15 gästas vi av Anette Jahnke, som undervisar och forskar som lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet, främst just nu inom rektorsprogrammet. Anette kommer under denna träff dela med sig av perspektiv på att utveckla utbildning kopplat till vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och tyst kunskap. Läs mer, anmäl dig och få möteslänken via utbildningswebben.

After school för pedagoger – Anna Karlefjärd

Den 3 maj klockan 15.30 – 16.15 gästas vi av Anna Karlefjärd. Hon kommer att prata om reviderade kursplaner och förändrad betygsreglering. Läs mer om träffen och anmäl din medverkan på utbildningswebben.

Ledarförmiddagar – ny samling för alla ledare

Varmt välkommen på digitala träffar för alla ledare inom AcadeMedia! Under sex fredagsförmiddagar i vår arrangerar Academy träffar på 60-120 minuter vardera, fullproppade med ledarskapsinspiration. Innehållet i dessa träffar var initialt planerade som break-out-sessions under Ledarforum i januari. På utbildningswebben kan du läsa mer om respektive tillfälle. Missa inte andra träffen med tema ”leda förändring” den 1 april, därefter följer den tredje träffen om kollegial samverkan den 18 april.

Heldagsträff för administratörer

Den 27 april är det äntligen dags att ses! Den här träffen är en del av administratörsträffarna som AcadeMedia Academy och kommunikationsavdelningen genomfört digitalt det senaste året. På träffen deltar bland annat AcadeMedias VD Marcus Strömberg, utbildarna Hajja Hjärnfokus och föreläsaren Ami Hemviken. Det blir också tid för att dela med oss av erfarenheter och goda exempel kring arbetsverktyg och struktur. Agenda och anmälan finns här.

Vi påminner också om den digitala träffen 31 mars klockan 14.00 där Academys Maria Bivesjö hjälper oss att förstå hur hjärnans signalsubstanser styr vårt beteende, och hur vi kan påverka detta. Som alltid sker anmälan på utbildningswebben.

VFU-handledarutbildning 7,5 hp på distans

I samarbete med Uppsala universitet erbjuder AcadeMedia Academy en distansutbildning i VFU-handledning. Utbildningen syftar till att stärka handledarfärdigheter för att utveckla VFU-studenters yrkeskunnande inom ramen för den verksamhetsförlagda utbildningen. Vidare syftar kursen till att skapa en ökad medvetenhet, tydlighet och professionalism i handledarskapet. Anmälningstiden för kursstart hösten 2022 är mellan 15 mars till 15 april. Du kan läsa mer om utbildningen och hur du anmäler dig HÄR.

Hot och våld

I samarbete med grundskolans HR business partner och AcadeMedias säkerhetschef Mattias Hammar har Academy tagit fram utbildningsfilmer och stödmaterial kring att förebygga hot och våld i förskola och skola. Alla filmer kommer finnas öppna på vår hemsida, men hela utbildningsinsatsen når medarbetare i AcadeMedia på utbildningswebben.

Startmöte för rektorer om arbetet med flyktingar från Ukraina

Rektorer har fått en inbjudan till ett startmöte den 7 april om hur arbetet kring flyktingar från Ukraina är organiserat.  Just nu har relativt få flyktingar från Ukraina kommit till Sverige, antalet barn och elever som sökt sig till svenska skolor är också litet. De som studerar, gör det ofta via länk till en skola i Ukraina. Om kriget fortsätter kan detta ändras mycket snabbt. Vi har därför valt att bygga upp en struktur som ska vara igång om och när det kommer många samtidigt och vårt interna behov av mötesplatser/information blir stort. Under startmötet berättar vi om hur arbetet är organiserat, och vilket stöd AcadeMedias förskolor och skolor kan få. För mer information, kontakta projektledare Jennie Arpfjord.

Skänka pengar till välgörenhetsorganisationer

Du som anställd har via vår förmånswebb möjlighet att via löneavdrag skänka pengar till olika välgörenhetsorganisationer. Du kan välja att antingen skänka ett engångsbelopp eller bli månadsgivare. I förmånswebben under Förmåner, Hem och fritid hittar du vilka organisationer du kan välja att skänka pengar till.

Global Learning Day

Den 23 mars anordnade AcadeMedias internationaliseringsteam tillsammans med Academy konferensen Global learning day. De dryga 150 deltagarna bjöds på axplock av AcadeMedias innovativa internationaliseringsarbete för att stärka undervisning, lärande och fortbildning. Inspiratörer från både våra verksamheter och internationella organisationer delade med sig av perspektiv och inspiration, och vi fick ta del av konkreta exempel på hur internationellt samarbete förändrar världen och är en viktig del i dagens utbildning. Alla sändningar från global learning day kan ses i efterhand på utbildningswebben.

Erasmus och utlands-APL

Världen har åter öppnat upp för resor och vi kan nu se att elevresor genom Erasmus ökar. Med detta får ekonomiservice in ett stort antal ärenden med blanketter för utbetalningar till elever som ska resa utomlands.

För att utbetalningarna ska hinna betalas ut till eleverna innan avresa behöver dessa vara ekonomiservice tillhanda senast en vecka innan avresa. Det är viktigt att blanketterna är ifyllda korrekt och extra viktigt att projektnummer finns med.

När ni skapar dessa ärenden i servicewebben har en ny funktion lags till. När ni väljer vad utbetalningen avser, välj – ”APL-utland”. Ytterligare en ruta kommer då upp där ni skriver i projektnummer. Vi kan ej hantera ärenden när projektnummer saknas och vi hoppas därför att detta ska underlätta för både er och oss.

Tänk även på att använda er av den utbetalningsblankett som finns på servicewebben och att ni bifogar den som excelfil i ärendet.

Eurocard

Ekonomiservice administrerar inkomna kortansökningar samt avslut av kort. När det gäller frågor om enskilda kort hänvisar vi er till att ta egen kontakt med Eurocard.

Ansökan om ett nytt kort görs hos Eurocard via servicewebben. Efter genomförd ansökan tar ekonomiservice över ärendet och inhämtar godkännande från skolchef. När detta erhållits slutför vi kortansökan. Därefter vidtar återigen Eurocards process. Hanteringen från ansökan till erhållet kort tar cirka 1-2 veckor. Vi ber er att ansöka om kort i god tid.

Även viktigt att ni anger kostnadsställe (inte personnummer) i fältet för ”anställningsID”.

Låsbara nyckelskåp

I samråd med utbildningsdirektörerna på gymnasiet har vi beslutat att varje skola ska köpa in låsbart nyckelskåp för skolsköterskorna att förvara skolsköterskemottagningens nycklar till journalskåp och läkemedelsskåp. Nyckelskåpet ska skruvas upp på väggen i skolsköterskans rum. Vid byte av anställd skolsköterska eller vid längre sjukskrivning så händer det att nycklarna är svåra att spåra. Nycklarna måste därför förvaras säkert så att sekretess kan upprätthållas. Centrala elevhälsans medicinska insats (EMI) kommer att informera skolsköterskorna om vilket nyckelskåp som ska köpas in, enligt överenskommelse med respektive UD. Koden kommer att bestämmas av medicinsk verksamhetschef Marte Torp.

Vi påminner om att du hittar basuppdraget för skolsköterskans uppdrag här så att du som rektor kan följa upp och ha en dialog med din skolsköterska hur arbetet fortlöper på skolan enligt arbetsplaneringen i dokumentet.

Vid frågor är ni välkomna att höra av er till Marte Torp marte.torp@academedia.se

Utbildning i digital säkerhet

Som en del av utbildningen om digital säkerhet kommer ett phising-mejl att skickas ut till alla medarbetare inom kort. Syftet är att under trygga former identifiera ett phising-mejl. Man behöver inte agera på mejlet. Phishing, eller nätfiske som är det svenska begreppet, är den mest utbredda typen av digitala säkerhetsintrång och cyberattacker. Det vanligaste angreppssättet är att skicka skadliga länkar. Om vi inte stannar upp och tänker efter innan vi klickar kan vi bidra till att bedragare kommer åt känslig information. Håll utkik efter mejlet!

Aktivering av automatiskt skärmlås på Chromebooks

Den 6 april klockan 14.00 aktiverar vi automatiskt skärmlås på Chromebooks. Det innebär att skärmen automatiskt låser sig om man inte har rört datorn på mer än 10 minuter, man behöver då ange sitt lösenord för att låsa upp skärmen igen. Vi gör detta för att öka säkerheten på våra datorer samt skydda vår information från obehöriga.

IT-nytt för grundskolor och gymnasiet

IT-information, rutiner och kalendarium inför april finns på denna separata nyhetssajt.

Tveka inte att kontakta oss med frågor:

  • Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01
  • Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19
  • Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39
  • Fredrik Birath, ansvarig för digitaliseringsprojekt grundskolor, 0722-36 18 84
  • Per Melin, ansvarig för digitaliseringsprojekt gymnasiet, 0766-47 06 15

Inköp har flyttat in på servicewebben

Det betyder att ni behöver lägga ett ärende på servicewebben istället för att maila oss som ni tidigare gjort. Den vägen är stängd för interna förfrågningar och de mail som skickas dit kommer inte besvaras.

Inspira blir Coor

Inspira har blivit en integrerad del av företaget Coor. Som kund kommer ni inte att påverkas. De kommer att erbjuda de tjänster ni har idag med samma personal och ledning. Den enda skillnaden är logotypen på deras kläder.

Profilservice byter namn

Marknadsmaterialleverantören Profilservice byter namn till Voky. Det är enbart ett namnbyte, men så småningom kommer även webbadresser och mail bytas ut. Men i dagsläget fungerar alla länkar och e-postadresser som vanligt.

AJ Produkter

Vi till tipsa om att för att få garanterad möbelleverans till skolstart (vecka 33/34) bör order läggas senast 15 april 2022.

Gemensamt system för registrering av fjärrundervisning och uppgifter som överlämnas på entreprenad

Från och med augusti 2021 tillämpas de nya reglerna om fjärr- och distansundervisning. Som en del av detta åligger det varje huvudman att fatta beslut om att och i vilken omfattning fjärrundervisning ska användas på respektive skolenhet, samt i vilken utsträckning man inom huvudmannens organisation utför fjärrundervisning åt andra (entreprenad). Varje sådant beslut ska också dokumenteras och anmälas till Skolinspektionen.

För att säkerställa att samtliga huvudmän inom AcadeMedias grund- och gymnasieskolor lever upp till de krav som ställs, både när det gäller fjärrundervisning och undervisning som lämnas på entreprenad, är det nödvändigt att samla samtliga uppgifter i ett och samma system. Från och med våren 2022 ska därför all fjärrundervisning samt all undervisning som överlämnas på entreprenad registreras i EdShare. OBS! uppgifterna som registreras i systemet ska avse läsåret 2022/2023 och framåt.

EdShare används till viss del redan idag som plattform för t.ex. bokningar från Linguista. Under läsåret har dock ett utvecklingsarbete pågått för att ta fram flöden, rutiner och systemstöd i syfte att förenkla för såväl rektorer som skolhuvudmän att registrera, fatta beslut om och matcha behov av fjärrundervisning och/eller undervisning som överlämnas på entreprenad. Detta systemstöd kommer att finnas tillgängligt i EdShare från och med 1 maj 2022, och kommer att vara obligatoriskt att använda för samtliga rektorer som inför läsåret 2022/2023 uppskattar ett behov av;

  • Fjärrundervisning i ett ämne på grundskolenivå/en kurs på gymnasienivå (oavsett om fjärrundervisningen kommer att ske inom skolenheten, inom huvudmannen eller genom en entreprenadlösning med annan skolhuvudman)
  • Närundervisning med en entreprenadlösning
  • Studiehandledning på modersmål med en entreprenadlösning

Under april kommer ett flertal utbildningstillfällen att erbjudas för rektorer och skolchefer i att använda EdShare. Mer specifik information om exakta utbildningstillfällen, samt hur ni inom just din verksamhet kommer att lägga upp implementeringen kommer via de varumärkesspecifika informationskanalerna.

Läs om våra fina enkätresultat på medarbetarwebben

8 av 10 medarbetare rekommenderar sin arbetsplats

50 000 har tyckt till om AcadeMedias förskolor och skolor

Webbinarium i maj

Löneprocessen 
Denna utbildning riktar sig till dig som vill lära dig mer om löneprocessen och Medvind och som är nyanställd chef, intendent eller administratör. Anmäl dig här.

Schemaläggning 
Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Ni kommer också få lite tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver. Anmäl dig här

Viktiga datum

1 april – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.

6 april före klockan 17.00 – alla chefer behöver attestera sina medarbetare i Medvind samt attestera resa/utlägg. Glöm inte att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind innan du attesterar.

För att vi ska hinna registrera alla nyanställningar, ändringar och avslut behöver vi era underlag senast den 8 april, annars kommer dessa inte med i nästa löneutbetalning.

Kom ihåg …

… att ladda upp anställningsavtalen i lönesystemet om du inte använder digital signering.

Lokala kommunikationsplaner

De centrala marknadsplanerna inför läsåret 23/24 är färdiga och godkända av respektive utbildningsdirektör. Under april månad förväntas ni på skolorna skapa er lokala kommunikationsplan som tar vid där marknadsplanen slutar. Planerna ska bland annat innehålla de lokala aktiviteter som planeras och genomförande av eventuella fokusområden. En mall samt tidsplan skickas ut av marknadsansvarig inom kort. Kontakta gärna marknadsansvarig om ni har frågor kring arbetet eller vem som ansvarar för vad.

Katalogarbete

Under april drar katalogarbetet igång. Katalogerna syftar till att marknadsföra varumärket och programutbudet inför skolstart 23/24. Nytt för i år är att skolornas programutbud kommer exporteras från Plan digital för de varumärken och skolor som är aktiva där. För övriga skolor görs en insamling likt tidigare år. Har ni har tekniska frågor kring Plan digital kan ni vända er till Lina Augustsson eller er skolchef.

I år kommer troligen färre kataloger att skickas ut eftersom vi i högre utsträckning har möjlighet att åter träffa eleverna på mässor, öppna hus och andra evenemang. Tidsplan för katalogarbetet kommuniceras av marknadsansvarig. 

Det viktigaste omvalet någonsin

Alla restriktioner som funnits under pandemin är borta och vi har möjlighet att göra ett mer personligt intryck på presumtiva elever. Passa på att fräscha upp upplägget för öppet hus och elev för en dag, engagera era ambassadörer och sikta mot ett topparrangemang. Vi på marknad delar gärna med oss av våra tips eller bollar olika idéer.

För de enheter som har en bit kvar till sitt mål har vi tillsammans med er och verksamhetsledning tagit fram specifika åtgärdsplaner och extra insatser inför omvalet.

Tips förtydliga “uppgifter”

Flera vårdnadshavare har återkopplat att “uppgifts-rubriken” många gånger inte säger så mycket då de tar del av sitt barns uppgifter via appen. Ett tips när du som lärare/pedagog skapar en uppgift i SchoolSoft är att du i fältet “Namn” skriver in vilken kurs/ämne uppgiften avser, exempel “Historia andra världskriget” (blir rubrik på uppgiften). Det är även bra med information i fältet “Beskrivning”. Detta underlättar för vårdnadshavare när de tar del av sina barns uppgifter i appen/webben samt förtydligar bland uppgifterna i kunskapsmatrisen.

Påminnelse – revision personuppgifter och fritextfält

Just nu genomförs en revision avseende elevers och vårdnadshavares adresser, samt fritextfält. E-post har skickats ut till skolorna om detta. Om du som administratör har några frågor kontaktar du Sofie Landén, förvaltare Schoolsoft.

Minimera konsekvenserna av en attack

Det tragiska skolattentatet på Malmö Latinskola var det tredje attentatet på mindre än ett år och vi får många frågor kring säkerhet på våra enheter. AcadeMedia har utbildat medarbetare i PDV (pågående dödligt våld) sedan 2017. Under våren erbjuder vi fyra nya utbildningstillfällen för rektor eller av rektor utsedd person. Efter utbildningen ska hen i sin tur utbilda medarbetare på enheten. Vi håller utbildningar i Göteborg, Stockholm, Malmö och Luleå. Vi lägger vid behov successivt till ytterligare utbildningstillfällen här på medarbetarwebben.

Vi får många frågor om utbildningen och behovet av repetition. Detta bör du som rektor tänka på:

  • Öva och repetera regelbundet minst en gång per år med dina medarbetare. Genom att repetera arbetar vi med vår mentala förberedelse och ökar kunskapen.
  • Gå igenom teoriblocken tillsammans. Det blir värdefull repetition för tidigare medarbetare och ny kunskap för nya medarbetare.
    • Diskutera begreppen inrymning, utrymning och vad detta innebär för er enhet.
    • Gå igenom innebörden av begreppen fly, göm dig, larma, slåss.
  • Gå igenom skolans lokaler tillsammans, identifiera utrymningsvägar och prata med medarbetarna om era unika förutsättningar.
  • Prata om det förebyggande arbetet på skolan. Hur arbetar ni tillsammans med elevernas psykiska hälsa, inkludering och antimobbning.

Var uppmärksam på eventuell oro i arbetsgruppen. Använd skolans stödfunktioner och bemöt oro med kunskap och genom samtal. Använd vid behov även möjligheten till professionellt samtalsstöd.

Anmäl din skola till Skolvalet 2022 senast den 30 april

I höst är det val till riksdagen. Även elever som går i årskurs 7-9 eller på gymnasiet har möjlighet att prova på hur det är att rösta –  i Skolval 2022. Här kan du läsa mer om skolvalet, hitta länk till anmälan samt se vilka skolor inom AcadeMedia som kommer vara med: länk till information och anmälan.

Senaste datumet för att anmäla din skola är den 30 april!

Friskolereformen fyller 30 år

Nästa vecka uppmärksammar Friskolornas riksförbund att det är 30 år sedan friskolereformen infördes. Firandet sker i form av en friskolevecka med seminarier på flera skolor runt om i landet. Klara Gymnasium och NTI Gymnasiet i Sundsvall är två av skolorna som kommer att stå som värdar och medarrangörer. Här kan du läsa mer om initiativet.