Här hittar du som arbetar med vår vuxenutbildning viktiga nyheter inför april från koncern- och segmentsstaberna. Nästa nyhetsuppdatering kommer den 2 maj. 

Vad händer på Vux?

I månadens hälsning från Christer Hammar beger vi oss till Göteborg och träffar Hampus Ivert, vd, som berättar om Hypocampus framtidsplaner och fokus. Är du nyfiken på att veta mer om Hypocampus, som är en del av AcadeMedia EdTech?
Här kan du läsa mer och testa plattformen.


Omvärldsbevakning

Med omvärldsrapporten fångar och förmedlar vi händelser och tendenser som är relevanta för oss. Omvärldsrapporten ser tillbaka på föregående månad och utifrån fyra bevakningsområden: upphandling, politik/reformer, demografi och konkurrenter.

Ta del av omvärldsrapporten här (pdf) 👀


8 av 10 rekommenderar sin arbetsplats

Drygt 8 av 10 medarbetare inom AcadeMedia säger att de skulle rekommendera sin arbetsplats till andra och 86 procent känner stolthet över att jobba på sin förskola, skola eller vuxenutbildningsenhet. Det visar resultatet i årets medarbetarundersökning som besvarats av nära 10 000 medarbetare inom koncernen.

Läs hela artikeln här.

Förändringar i ledningen på Hermods

Camilla Egerlid, utbildningsdirektör på Hermods, har efter en kort tids sjukskrivning bestämt sig för att lämna sin tjänst på Hermods.

Camilla har arbetat på Hermods sedan 2017.  Hon har haft flera olika tjänster, bland annat verksamhetschef för Komvux och nu  utbildningsdirektör. Hon är en mycket uppskattad ledare och kollega som utvecklat Hermods framåt med stort driv, stolthet och ansvar.

– Jag uppskattar Camilla för hennes stora engagemang för Hermods. Hon har betytt mycket för mig och för Hermods utveckling de senaste åren, säger Christer Hammar, chef för AcadeMedias vuxenutbildning.

I Camillas ställe har nu Claudiu Deak, vice segmentschef, tillsatts som tillförordnad utbildningsdirektör. Tillsammans med ledningen på Hermods kommer Claudiu att trygga det fortsätta utvecklingsarbetet. Fokus kommer även fortsatt vara på verksamhetens omställning till nya marknadsförutsättningar samt utveckling av de verksamhetsnära processer och initiativ som identifierades i årets affärsplan.

Rekrytering av ny utbildningsdirektör till Hermods inleds under våren.

Förändringar i ledningen på Plushögskolan

Helena Matthews slutar som verksamhetschef på Plushögskolan. Helena har tackat ja till en tjänst som näringslivs- och förvaltningschef för näringslivs- och arbetsmarknadsförvaltningen i Nynäshamns kommun.
– Under sina fem år inom Plushögskolan har Helena starkt bidragit till att vi befinner oss där vi gör idag. Först under åren som ansvarig för affärsutvecklingsenheten och senaste året i rollen som verksamhetschef. Jag vill tacka henne för allt hon gjort för Plushögskolans och min egen utveckling och gratulera henne till den nya tjänsten, säger Per Häggman, utbildningsdirektör för AcadeMedia YH.

Helena Matthews slutar den 27/6, och rekrytering av hennes ersättare påbörjas inom kort.


Ny efterfrågad utbildning: Förändringsledare inom välfärden

Nya digitaliseringsprojekt, som inte minst påskyndats av coronapandemin, sker just nu i många branscher. Inom välfärdssektorn är införandet av ny smart teknik högaktuell. Flera regioner har påbörjat olika utvecklingsarbeten som har med digital transformation att göra, men kompetens i förändringsledning saknas. Vi på Vårdyrkeshögskolan är därför stolta och glada över vår nya utbildning Förändringsledare inom välfärden. Den ger personer i vård och omsorgen förmåga att leda interna förändringsprojekt och driva verksamhetsutveckling. Det känns fint att bidra till en utvecklad välfärd i Sverige!

Läs mer om utbildningen här.

Välkommen till vårt ledarnätverk med fokus på medarbetarresan!

Vi kommer att prata om betydelsen av pre-boarding, on-boarding – under anställning och off-boarding. Dock kommer vi att fokusera på on- och off-bording där du kommer att få ny inspiration och möjlighet att diskutera och reflektera med din kollegor!

Välkommen att anmäla dig!


Chefsintroduktion – för dig som är ny som chef och ledare på Vux.

Under chefsintroduktionen får du fördjupad kunskap om och förståelse för segmentets olika verksamheter, en genomgång av chefsrollen inom AcadeMedia samt information om det centrala verksamhetsstöd som du har tillgång till (HR, ekonomi, kommunikation, kvalitet, anbud, IT, fastighet).

Till kursen på utbildningswebben


Medarbetarundersökning – fortsatt arbete framåt!

Alla enheter och medarbetare ska få en återkoppling på sitt material senast den 30 maj! Om du har en liten enhet med färre än 5 svarande – ta då kontakt med din chef för att få ut resultat på ovanstående nivå. Ha dialog med din chef om handlingsplaner och ev åtgärdsplan. Handlingsplaner och åtgärdsplaner är främst ett arbete för er verksamhet och har inte som syfte att skickas in till HR. HR kommer att ha dialog med respektive UD eller VC för en sammantagen bild. Det viktigaste arbetet är det som görs tillsammans i arbetsgruppen!

Att identifiera och följa upp:

  • Goda trender och god utveckling – hitta framgångsfaktorer
  • Stora förändringar nedåt – vad har drivit stora tapp?
  • Rekommendationsgrad under 80
  • NMI under 60
  • Ledarindex under 60

Månadens ros

Ekonomisupport VUX vill dela ut månadens ros inom Vuxsegmentet i april till Johanna Råsand. Med en gedigen erfarenhet av att alltid skicka in korrekta och kompletta manuella faktureringsunderlag avseende er Novofakturering, ger du oss möjlighet att leva upp till vår önskan att leverera fakturering med hög kvalitet och service. Med ett trevligt och professionellt bemötande levereras alltid tydliga förklaringar och snabba svar på våra frågor. Stort tack för ditt arbete och engagemang!


Genomgång av anläggningsregistret – ett gemensamt arbete

Under april och maj 2022 kommer årets inventering av verksamhetens anläggningar att göras. Anläggningar är till exemepel inventarier, bilar och datorer som köpts in, registrerats i anläggningsregistret och har en månatlig avskrivningskostnad. Inventeringen innebär en kontroll att dessa inventarier, bilar och datorer finns kvar och används på platsen de är kopplade till. Om de inte gör det ska de tas bort från anläggningsregistret.

De platsansvariga som berörs kommer att få listor och instruktioner under april.

 

Ni har väl inte missat fliken ”Leverantörsfakturor” i Opto?

Du kommer åt fliken när du har öppnat upp en faktura, antingen ifrån inkorgen eller arkivet. Genom att klicka på fliken ser du alla fakturor du har hanterat från samma leverantör. Ett smidigare sätt att se samtliga fakturor från samma leverantör istället för att behöva gå via arkivet.

Ny utbildning för utbildningsledare YH

Nu lanseras den efterlängtade kursen Onboarding för utbildningsledare YH. Kursen finns tillgänglig på utbildningswebben och ska vara en del av onboardingen för utbildningsledare (UL) framöver. Behovet av utbildningen är stort. Det tar lång tid att få kompetens i de här frågorna på egen hand, och med utbildningen ges alla UL samma förutsättningar och kunskap. Vi håller ett webbinarium den 25 april kl 9.00 för dig som är chef och ska planera in onboardingen för din UL.

Här kan du läsa mer om utbildningen.

Gå direkt till utbildningen på utbildningswebben


Språk-och kunskapsutvecklande arbetssätt

Du vet väl om ett det finns en samlingssida med material och konkreta tips för hur du arbetar med språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i klassrum, lärplattform och verkstad? Ett språkutvecklande arbetssätt är viktigt för alla elever och deltagare, inte bara sfi-elever.

Titta in på samlingssidan för inspiration.

Det finns också en basutbildning i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Det är fulltecknad i vår, men det går bra att anmäla sig till en väntelista. I höst kommer en ny chans att anmäla dig. Håll utkik efter datum.

Ledarförmiddagar – ny samling för alla ledare

Varmt välkommen på digitala träffar för alla ledare inom AcadeMedia! Under sex fredagsförmiddagar i vår arrangerar Academy träffar på 60-120 minuter vardera, fullproppade med ledarskapsinspiration. Innehållet i dessa träffar var initialt planerade som break-out-sessions under Ledarforum i januari. På utbildningswebben kan du läsa mer om respektive tillfälle. Nästa träff äger rum den på temat kollegial samverkan hålls den 18 april.


After school för rektorer – nästa tillfälle den 19 april

Under våren erbjuder Academy flera digitala after school för rektorer på olika teman. Fokus är alltid på lärande och skolutveckling utifrån ett ledarperspektiv och du deltar i den mån du vill och kan. Den 19 april kl. 15.30-16.15 gästas vi av Anette Jahnke, som undervisar och forskar som lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet, främst just nu inom rektorsprogrammet. Anette kommer under denna träff dela med sig av perspektiv på att utveckla utbildning kopplat till vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och tyst kunskap.

Läs mer, anmäl dig och få möteslänken via utbildningswebben.


Äntligen dags för heldagsträff för administratörer

Den 27 april är det äntligen dags att ses! Den här träffen är en del av administratörsträffarna som AcadeMedia Academy och kommunikationsavdelningen genomfört digitalt det senaste året. På träffen, som äger rum i Stockholm, deltar bland annat AcadeMedias VD Marcus Strömberg, utbildarna Hajja Hjärnfokus och föreläsaren Ami Hemviken. Det blir också tid för att dela med oss av erfarenheter och goda exempel kring arbetsverktyg och struktur. Agenda och anmälan finns här.


Hot och våld

I samarbete med grundskolans HR business partner och AcadeMedias säkerhetschef Mattias Hammar har Academy tagit fram utbildningsfilmer och stödmaterial kring att förebygga hot och våld i förskola och skola. Alla filmer kommer finnas öppna på vår hemsida, men hela utbildningsinsatsen når medarbetare i AcadeMedia på utbildningswebben.


Skänka pengar till välgörenhetsorganisationer

Du som anställd har via vår förmånswebb möjlighet att via löneavdrag skänka pengar till olika välgörenhetsorganisationer. Du kan välja att antingen skänka ett engångsbelopp eller bli månadsgivare. I Förmånswebben under Förmåner, Hem och fritid hittar du vilka organisationer du kan välja att skänka pengar till.

Inköp har flyttat in på servicewebben

Det betyder att ni behöver lägga ett ärende på servicewebben istället för att maila oss som ni tidigare gjort. Den vägen är stängd för interna förfrågningar och de mail som skickas dit kommer inte besvaras.

Inspira blir Coor

Inspira har blivit en integrerad del av företaget Coor. Som kund kommer ni inte att påverkas. De kommer att erbjuda de tjänster ni har idag med samma personal och ledning. Den enda skillnaden är logotypen på deras kläder.

Profilservice byter namn

Marknadsmaterialleverantören Profilservice byter namn till Voky. Det är enbart ett namnbyte, men så småningom kommer även webbadresser och mail bytas ut. Men i dagsläget fungerar alla länkar och e-postadresser som vanligt.

AJ Produkter

Vi till tipsa om att för att få garanterad möbelleverans till skolstart (vecka 33/34) bör order läggas senast 15 april 2022.

Utbildning i digital säkerhet

Som en del av utbildningen om digital säkerhet kommer ett phishing-mejl att skickas ut till alla medarbetare inom kort. Syftet är att under trygga former identifiera ett phishing-mejl. Man behöver inte agera på mejlet. Phishing, eller nätfiske som är det svenska begreppet, är den mest utbredda typen av digitala säkerhetsintrång och cyberattacker. Det vanligaste angreppssättet är att skicka skadliga länkar. Om vi inte stannar upp och tänker efter innan vi klickar kan vi bidra till att bedragare kommer åt känslig information. Håll utkik efter mejlet!

Aktivering av automatiskt skärmlås på Chromebooks

Den 6 april klockan 14.00 aktiverar vi automatiskt skärmlås på Chromebooks. Det innebär att skärmen automatiskt låser sig om man inte har rört datorn på mer än 10 minuter, man behöver då ange sitt lösenord för att låsa upp skärmen igen. Vi gör detta för att öka säkerheten på våra datorer samt skydda vår information från obehöriga.

Webbinarium i maj

Löneprocessen 
Denna utbildning riktar sig till dig som vill lära dig mer om löneprocessen och Medvind och som är nyanställd chef, intendent eller administratör. Anmäl dig här.

Schemaläggning 
Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Ni kommer också få lite tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver. Anmäl dig här

Viktiga datum

1 april – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resa/utlägg.

6 april före klockan 17.00 – alla chefer behöver attestera sina medarbetare i Medvind samt attestera resa/utlägg. Glöm inte att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind innan du attesterar.

För att vi ska hinna registrera alla nyanställningar, ändringar och avslut behöver vi era underlag senast den 8 april, annars kommer dessa inte med i nästa löneutbetalning.

Kom ihåg …

… att ladda upp anställningsavtalen i lönesystemet om du inte använder digital signering.

Friskolereformen fyller 30 år – uppmärksammas på skolor

Nästa vecka uppmärksammar Friskolornas riksförbund att det är 30 år sedan friskolereformen infördes. Firandet sker i form av en friskolevecka med seminarier på flera skolor runt om i landet. Klara Gymnasium och NTI Gymnasiet i Sundsvall är två av skolorna som kommer att stå som värdar och medarrangörer. Här kan du läsa mer om initiativet.

Förändringar i AcadeMedias koncernledning

AcadeMedia har vuxit både i Sverige och internationellt de senaste åren. Därför förstärker och utvecklar man nu ledningsfunktionerna.

Grund- och gymnasiesegmenten delas upp för att få varsin ledning efter att Jens Eriksson slutar den 31 maj. Lotta Krus tillträder som chef för grundskolesegmentet och Jimmy Kjellström tillträder som tf chef för gymnasiesegmentet och tillika administrativ direktör.

För förskolesegmentet tillträder Veronica Rörsgård som ny chef och tar över efter Marcus Strömberg som agerat tf segmentschef sedan en tid tillbaka.

Sist men inte minst förstärks koncernledningen med en chef för den operativa verksamheten, en nyinrättad roll som tillträds av Karl Sandlund.

Läs mer om förändringarna här.

Vad vill du dela med dig av, eller läsa mer om?

Har du några synpunkter eller idéer på hur det här brevet kan bli ännu bättre? Vad skulle DU vilja läsa om, eller se mer av här? Hör av dig till mig!

Johanna Karlsson Engholm, kommunikationschef AcadeMedia vuxenutbildning

Här kan du läsa tidigare månadsnyheter!