På denna sida hittar du som arbetar med våra grundskolor och integrerade förskolor viktiga nyheter inför maj från koncern- och segmentsstaberna. Nästa nyhetsuppdatering kommer den 1 juni.

Perspektiv på NPF

Academy har tagit fram en ny utbildning om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som handlar om hur förskolan och skolan kan anpassa sin verksamhet för att möta alla barns och elevers behov. Beppe Singer (producent, författare och lärare) leder samtal med olika experter inom AcadeMedia, så som skolläkare, skolpsykolog, lärare, specialpedagog och rektor. I tre filmer lyfts medicinska, organisatoriska och undervisningsnära perspektiv på arbetet med att möta elever med NPF.

Filmerna är öppna för alla i landet att ta del av, på utbildningswebben finns dessutom stödmaterial och länkar som AcadeMedias medarbetare kan använda för bearbetning och fördjupning.

Nomineringar till Academys årliga ledarskapsprogram

Nu öppnar vi nomineringsperioden för våra årliga ledarskapsinsatser för medarbetare med olika chefsroller. Här finns möjlighet att nominera såväl seniora ledare i behov av fördjupning och stimulans i sitt uppdrag som nya ledare i behov av en mentor för perspektiv på ledarskap och att vara ledare i AcadeMedia. Läsåret 22/23 planeras tre huvudsakliga talang-insatser för ledare: (1) mentorsprogram för nya ledare (2) mentorsprogrammet för seniora ledare samt (3) strategiska utvecklingsgrupper. Mer information om nomineringsprocessen och respektive insats kommer inom kort.

After school för rektorer – nästa tillfälle den 10 maj

Under våren erbjuder Academy flera digitala after school för rektorer. Fokus är alltid på lärande och skolutveckling utifrån ett ledarperspektiv och du deltar i den mån du vill och kan.

Den 10 maj kl.15.30-16.15 gästas vi av Daniel Olsson från Karlstad Universitet, som bland annat genomfört forskningsprojekt om hållbar utveckling i den svenska skolan. Daniel kommer dela med sig av hur vi kan skapa förutsättningar för en “whole school approach” på undervisning för hållbar utveckling, och därigenom stärka barns och ungas handlingskompetens. Läs mer, anmäl dig och få möteslänken via utbildningswebben.

After school för pedagoger – Anna Karlefjärd

Den 3 maj kl.15.30-16.15 gästas vi av Anna Karlefjärd, universitetsadjunkt i pedagogiskt arbete och forskare inom rektorsutbildningen på Karlstads universitet. Anna kommer att prata om reviderade kursplaner och förändrad betygsreglering. Läs mer om träffen och anmäl din medverkan på utbildningswebben.

Ledarförmiddagar – samling för alla ledare

Nästa träff den 6 maj kl.10-11 handlar om att många förskolor och skolor kämpar med att hitta arbetssätt som gynnar alla barns och elevers språkutveckling. Enligt skollagen ska förskolan och skolan vara likvärdig och erbjuda alla en verksamhet av hög kvalitet, det inkluderar språkundervisningen. Hur får vi till det när många av våra barn, elever och medarbetare har en annan språklig bakgrund? Just detta undersöker Helén Engdahl och Sara Lindberg tillsammans med sina gäster.

Den 20 maj kl.10-11 kommer Anja Jensen och Henrika Holgén med gäster att prata om vad vi menar med hållbart ledarskap i praktiken. Hållbart ledarskap är en nyckel till hållbarhet i hela organisationen. Men hur får vi till det?

Vi avslutar vårens Ledarförmiddagar med att Lotta Krus och Andrej Häggblad pratar om “Framgångar och fuckups!” den 3 juni kl.10-11. På utbildningswebben kan du läsa mer om respektive tillfälle.

Nätverk för administratörer och intendenter

Stort tack till alla som besökte administratörsträffen i Stockholm! Den 31 maj är det dags för vårens sista träff som sker digitalt. Då träffar vi Johanna Karlsson Engholm från kommunikationsavdelningen. Hon kommer att ge tips på hur man kommunicerar vid kriser, förändringar eller bara när förutsättningarna plötsligt ändras. Hur kan man använda kommunikationen som ett hjälpmedel framåt? På vilket sätt kommunicerar vi genom handlingar? Hur behåller man engagemanget när det går trögt? Hur undviker man att bara informera, och istället kommunicera? Mer information och anmälan finns här.

Centrala elevhälsans nyhetsbrev

Nyhetsbrevet uppdateras löpande och du hittar det här på medarbetarwebben Ta bland annat del av utbildningar och uppdaterad omvärldsbevakning riktad till elevhälsans kompetenser. 

Senaste uppdateringarna

  • Viktig information till rektorer angående centralt anställd elevhälsopersonal samt centralisering av psykologer – processen framåt
  • Pep-rapporten 2022 släpps den 27/4 – Tydligt samband mellan stillasittande och psykisk ohälsa
  • AcadeMedia Academy har tagit fram en ny utbildning ”Få nya perspektiv på NPF och hitta en smula extra tålamod”
  • En sammanfattning på ett generellt plan vad skolpersonal kan göra när en grundskoleelev kommer alkohol- eller drogpåverkad till grundskolan
  • Tre råd för att öka elevernas delaktighet och hur kan skolor arbeta med att upptäcka brister och främja elevers delaktighet i skolan.
  • Ny avhandling om ungdomar och att socialt kapital kan identifiera sårbara ungdomar

Marte Torp tar över som ansvarig chef för grundskolans skolpsykologer

Marte Torp fortsätter sitt uppdrag som chef för den centrala medicinska elevhälsan på gymnasiet och är fortsatt också närmaste chef till gymnasiet skolpsykologer. Efter centraliseringen av grundskolans skolpsykologer kommer Marte även vara deras närmaste chef och de kommer i och med det ingå i ett större nätverk av skolpsykolger inom både grund- och gymnasieskolan. 

Namnbyte från Previa till Falck

Vår företagshälsovårdspartner Previa bytte den 25 april 2022 namn till Falck. HR uppdaterar medarbetarsidorna så att informationen stämmer överens med namnbytet. AcadeMedia har således inte bytt leverantör utan vi arbetar fortsatt med samma organisation som tidigare.

Generella prishöjningar

På grund av bland annat makroekonomiska effekter, kraftigt ökad inflationstakt och kriget i Ukraina har vi i Sverige just nu kraftiga prisuppgångar på el, drivmedel och livsmedel där mejeriprodukter påverkas mest. För AcadeMedias del påverkar den turbulenta omvärlden priserna på främst råvaror, el, möbler och kopieringspapper.

Ramavtal med JULA

Nu kan AcadeMedia handla som företagskund hos Jula via faktura. För att se de rabatterade priserna behöver ni vara inloggade. Rabatten är 20% på samtliga priser exklusive moms. Mer information om registrering av konton, tillvägagångssätt och kontaktuppgifter finns här.

IT-nytt för grundskolor och gymnasiet

IT-information, rutiner och kalendarium inför maj finns på denna separata nyhetssajt. Det går också att anmäla sig till utskick av nyhetsbrevet genom att fylla i ett  formulär här.

Tveka inte att kontakta oss med frågor:

  • Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01
  • Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19
  • Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39
  • Fredrik Birath, ansvarig för digitaliseringsprojekt grundskolor, 0722-36 18 84
  • Per Melin, ansvarig för digitaliseringsprojekt gymnasiet, 0766-47 06 15

Webinar om schemaläggning i Medvind 10 och 11 maj

Utbildningen riktar sig till dig som vill fördjupa dina kunskaper inom schemaläggning och frånvarohantering i Medvind. Du kommer också få tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver. Välkommen att anmäla dig här.

Webinar om löneprocessen 20 maj

Utbildningen riktar sig till dig som vill lära dig mer om löneprocessen och Medvind samt till dig som är nyanställd chef, intendent eller administratör.
Välkommen att anmäla dig här.

Utökade möjligheter att signera avtal digitalt

Nu är det möjligt att signera både anställningsavtal och anställningsförändringar digitalt. Ändringarna görs för att det ska bli enklare och säkrare för dig som är chef att göra rätt. De förändringar som omfattas är:

  • Arbetsställe
  • Befattning
  • Övertidsrätt
  • Semesterrätt
  • Förlängning av pågående visstidsanställning
  • Anställningsform
  • Justering av sysselsättningsgrad (ej tillfällig ökning)
  • Ändring av startdatum

Du som chef lägger ett ärende via formuläret som finns på servicewebben. Om du vill skicka det till medarbetarens privata mejladress skriver du in det i formuläret. När löneavdelningen har administrerat ärendet får du en länk till en portal där du loggar in med bank-id och granskar samt signerar avtalet. Därefter får medarbetaren möjlighet att göra samma sak. När det är klart får ni båda en bekräftelse med ett bifogat avtal som samtidigt arkiveras i HR+ under medarbetarens personarkiv.

På servicewebben finns manual för digital signering för medarbetare och en utbildning och manual för chefer.

Viktiga datum

2 maj – sista dag för dig som medarbetare att klarmarkera din tidrapport och registrera resa/utlägg.

5 maj senast klockan 17.00 –  sista dag för dig som chef att attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg.

9 maj – sista dag för dig som chef att inkomma med underlag gällande nyanställningar, ändringar och avslut som ska med i löneutbetalningen för maj.

Kom ihåg – att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind innan attest.
Kom ihåg – att ladda upp anställningsavtalen i lönesystemet om du inte använder digital signering enligt ovan.

Kontakta oss gärna

Har du som chef en fråga inför sommaren så är du välkommen att ringa oss vardagar mellan klockan 09:00 – 15:00 på telefon: 0771-794401,

Lokala kommunikationsplaner

Den 29 april var det deadline för er på skolorna att skicka in de lokala kommunikationsplanerna för 22/23. Marknadsansvarig läser nu igenom alla planer och återkopplar till er vid behov.

Läsårstider

Nu är läsårstiderna för 22/23 uppdaterade på alla hemsidor. Vi har utgått från de datum ni angav i enkäten som HR skickade ut i januari. Kontakta marknadsansvarig om något inte stämmer.

Policy för specialkost

Elevhälsan och måltid har tillsammans tagit fram ett dokument för att underlätta hanteringen av specialkost och anpassad kost på våra grund- och gymnasieskolor. Från denna sida på medarbetarwebben kan du ladda ner dokumentet “Specialkostpolicy” via den lila rutan för att ta del av definition, syfte och mål.

SchoolSoft skyddade personuppgifter – viktigt då fiktivt personnummer beställs från AcadeMedia IT support

När ni beställer ett fiktivt personnummer hos IT support ska det inte vara ett TF-nummer (xxxxxx-tfxx), utan det ska beställas ett vanligt personnummer (xxxxxx-xxxx). Skriv inte i beställningen att det gäller TF-nummer då det istället ska heta att ni beställer fiktivt personnummer.

Inför betygssättning – uppdatera betygsadministratörer i SchoolSoft

Tänk på att i god tid inför sommarens betygssättning se över och vid behov uppdatera angivna betygsadministratörer i SchoolSoft. Om betygsadministratören inte är korrekt så innebär det att betyg inte kan sättas i SchoolSoft. Rektor skickar beställning på förändring till support@schoolsoft.se.

Årets migreringar, nystarter och sammanslagningar

Från maj till slutet av sommaren kommer arbetet med migreringar, nystarter och sammanslagningar i SchoolSoft att pågå. Berörda medarbetare kontaktas av systemförvaltare Sofie Landén för ett uppstartsmöte.