Välkommen oktober! 🍂
Ett kvartal går fort, nu går vi redan in i andra kvartalet i vårt verksamhetsår. Lyssna till hälsningen från segmentschef Christer Hammar för att se vad som rör sig i hans huvud just nu. Häng med!
Årets Vuxdag gick av stapeln den 21 september
Tack till alla er som deltog vid årets digitala ledarevent – Vuxdagen 2023. Vi hoppas att ni fick med er en del insikter och en massa inspiration. För dig som missade sändningen kan du se den i efterhand på följande sida: Vuxdagen 2023.
Omvärldsbevakning – vad hände under september?
Med omvärldsrapporten fångar och förmedlar vi händelser och tendenser som är relevanta för oss. Omvärldsrapporten ser tillbaka på föregående månad utifrån de fyra bevakningsområdena: upphandling, politik/reformer, demografi och konkurrenter.
Omvärld AcadeMedia Vux september 2023
Välkommen på digital ledarfrukost 24 oktober ☕
Snart ses vi på nästa ledarfrukost som den här gången är en uppföljning av Vuxdagen 2023. Vi utlovar några gäster även denna gång som hjälper oss att ta temat Framtidens lärande ett steg längre. Teamsinbjudan skickas ut inom kort av Nina, vår kommunikationschef. Ladda kaffe- eller tekoppen så ses vi digitalt!
Nomineringen öppen till Årets ledare och Årets team 2023
Nu är nomineringen till ledarutmärkelser 2023 öppen! Inom AcadeMedia har vi många duktiga och drivna ledare, det vill vi uppmärksamma genom att dela ut ledarutmärkelser under Ledarforum den 18 januari 2024.
Nomineringen är öppen under perioden 2-23 oktober och kategorierna till Årets ledare är: lärande, hållbarhet, attraktivitet, innovativ utveckling samt Årets team.💖
Här hittar du länken till sidan för nominering, det går utmärkt att nominera flera skickliga ledare inom olika kategorier.
Regionala lärarträffar i Stockholm, Göteborg och Malmö
Nu är det äntligen dags att dra igång Academys mötesplatser för lärare inom AcadeMedia. Här delar vi erfarenheter, tips och tankar med varandra, alltid med gemensamt fokus på att utveckla god undervisning för barn, elever och vuxenstuderande. Första träffen kommer handla om AI och lärande, dess möjligheter och utmaningar för oss som arbetar inom skola och utbildning.
Anmälan: görs på utbildningswebben.
Digital administratörsträff den 19 oktober klockan 14.00-14.45
Tema: Så kan vi bidra till en god kultur
Föreläsare: Maria Bivesjö, utvecklingsstrateg på Academy, kommer att prata om hur vi kan bidra till en god kultur på våra arbetsplatser.
Anmälan: görs på utbildningswebben.
Månadens ros 🌹
Ekonomisupport VUX vill dela ut månadens ros för september 2023 till Annika Jidegren hos KYH. Annika själv säger att hon inte är någon ekonom men vi upplever henne som mycket noggrann, ansvarsfull och alltid gör sitt bästa för att alla fakturor som hör till henne skall godkännas i tid och bokföras i rätt period. Ekonom eller inte, hennes egenskaper och förståelse för våra flöden bidrar till att göra vårt jobb effektivare och roligare. Stort tack! 🌹
Om reserveringar i samband med bokslut
Många skickar in reserveringar till oss i samband med bokslut. Vi vill påminna er om att mallen för reserveringar består av olika flikar för intäkter respektive kostnader. För att minska antal ärenden och mallar ni behöver skicka in, vänligen använd en mall och fyll i samtliga kostnader och intäkter som ni behöver reservera för i ett bokslut, innan ni skickar in ärendet. Tack på förhand!
Om hantering av hyresfakturor i Opto
Från och med oktober månad kommer hyresfakturorna avseende hyror för perioder framåt i tiden att skickas ut till er för godkännande i Opto. Det är då viktigt att ni godkänner fakturorna oavsett vilken period hyran avser eller när den förfaller. Till exempel om en hyra avser december månad och förfaller i november, skall ni ändå godkänna fakturan i den månaden den skickas ut till er för attest. Hyreskostnaden kommer att periodiseras och på så sätt bokföras i den månaden hyran avser. Om fakturan inte blir godkänd i tid och vi behöver justera periodiseringsperioden, kommer fakturan att behöva skickas om helt från början i attestflödet. Stort tack!
Påminnelse om skyddsrond
Vi vill påminna om att genomföra den årliga skyddsronden. Mer information om vem som utför skyddsronden och vad du ska tänka på finns här på Medarbetarwebben.
Webinar – Pension och försäkringar
Den 10 oktober klockan 08.15-08.50 är du välkommen att ta del av grunderna i hur vår pensionsmodell fungerar. Magnus Wicksell, Academedias expert inom pension och försäkringar kommer att dela med sig av grunderna inom pension och försäkringar så att du som chef kommer att känna dig trygg vid frågor från dina medarbetare. Lär dig förstå vårt ITP-system, Flexpension, Afa-försäkring och mycket mer. Varmt välkomna!
Webinar – Arbetsmiljö med fokus på organisatorisk och social arbetsmiljö
Den 14 november klockan 08.10-08.50 kommer vi att göra en liten repetition från vårens webinar om det systematiska arbetsmiljöarbetet men nu bygga på temat mer med fokus på frågor som är kopplade till vår psykosociala arbetsmiljö. Vilka utmaningar kan vi möta i detta arbete och vilka metoder kan vi arbeta utifrån? Ansvariga är Daniel Björnhage, HR-partner och Henrika Holgén, HR-chef. Varmt välkomna!
Kontaktuppgifter i HR+
Vi vill skicka med en påminnelse att lägga in privata kontaktuppgifter i HR+, och inte minst kontaktuppgifter till närmsta anhörig. Har vi korrekt information i HR+ blir det lättare för närmsta chef att kontakta närstående vid behov. På Servicewebben finns en guide som hjälper dig steg för steg!
Påminnelse om att kika in på Förmånswebben
I förmånswebben kan du som arbetar i någon av AcadeMedias verksamheter se hela din kompensation, hitta information om pension och försäkringar, beställa personalförmåner och mycket annat.
Hur loggar du in?
För att logga in går du till förmånswebben. Som inloggningsuppgifter använder du samma användarnamn och lösenord som du har till din dator och e-post. Du kan också logga in med BankID/mobilt BankID. Förmånswebben finns även att ladda ned som app till din telefon. Appen heter Benify och finns tillgänglig för både iPhone och Android. För att ha tillgång till förmånswebben behöver du vara tillsvidareanställd, provanställd eller ha en tidsbegränsad anställning längre än tre månader. Medarbetare som är timavlönade, tjänstlediga utan lön eller har en tidsbegränsad anställning med en anställningstid som understiger tre månader, har inte tillgång till förmånswebben.
Undrar du hur du genomför en beställning eller har du andra frågor om förmånswebben? Välkommen att kontakta Benify på 08-210 200 eller support@benify.se. De har öppet mellan 09.00-17.00 alla vardagar.
Har du några önskemål på leverantörer kan du kontakta formanswebben@academedia.se.
Mer information finns på Medarbetarwebben!
Filmer om vuxenutbildningens viktiga uppdrag
På Vuxdagen visades för första gången två filmer som är framtagna för att lyfta vuxenutbildningens viktiga uppdrag i samhället. Den ena har ett lite bredare perspektiv och berättar om hur vårt uppdrag är med och bidrar till att lösa flera stora samhällsutmaningar. Den andra har ett mer individnära perspektiv där vi får träffa några av våra deltagare och ta del av hur deras utbildningsval har varit med och förverkligat drömmar!
Filmerna ligger på AcadeMedias youtube-kanal, du hittar dem också här på medarbetarwebben.
Sprida dem gärna i era kanaler så att vi når ut så brett som möjligt med vårt viktiga budskap – vuxenutbildning gör skillnad! ✨
AcadeMedia lanserar kampanj för fler yrkeslärare
I oktober kommer AcadeMedia att lansera en kampanj för att uppmärksamma den stora bristen på yrkeslärare i Sverige. Syftet är att få fler att bli intresserade av att skola om sig till yrkeslärare. Det här är en satsning som görs gemensamt för gymnasieskolorna och vuxenutbildningen då yrkeslärarbristen givetvis är likadan för bägge utbildningsformerna.
Kampanjen, som är starten på en mer långsiktig satsning, kommer till största del att synas i sociala medier. I samband med kampanjen lanseras även en ny del på academedia.se där vi berättar om vad det innebär att vara yrkeslärare och hur man omskolar sig. Det här är en av de större kommunikationsinsatserna AcadeMedia gjort på länge och förhoppningen är att många av er vill vara med och sprida budskapet.
Håll utkik och var med och sprid budskapet! ✨
Pågående enkätundersökning
Berätta vad du tycker om vår sharepointmiljö. Din åsikt är viktig för att vi ska bli bättre. Vi vill veta vad du tycker om våra webbplatser: AMVUX, Ledningssystemet och affärstypssidorna för yrkeshögskola, arbetsmarknadstjänster och komvux.
Just nu genomför vi en enkätundersökning som du hittar när du går in på respektive webbplats eller genom den här direktlänken. Stort tack på förhand för att du är med och svarar på den!
Tips hur du jobbar bäst i SharePoint
Nu finns en kort 5-minutersutbildning med rekommendationer om hur du bäst jobbar i SharePoint samt en FAQ-sida där vi har samlat vanliga frågor vi får. Utbildningen riktar sig till både chefer och medarbetare inom vuxenutbildning. Till utbildningen
Nytt för dig inom Komvux
Påminnelse om nyhetsbrevet Komvuxnytt
Du har väl inte missat vårt nyhetsbrev som riktar sig till lärare och skolledare på komvux? Det publiceras på affärstypssidan för komvux. Där finns också mycket annat intressant, som till exempel stöd för verksamheterna kring NP och stödmaterial för analyser.
Nytt för dig inom YH
Introduktionsträff för nya utbildningsledare
Tid och datum: Klockan 9-16 den 3/10
Tema: Lag och förordning, kvalitetshandboken samt årshjulet
Anmälan: Inbjudan är utskickad till RUC som anmäler medarbetare till träffen.
Kontakta michel.mleczkovicz@academedia.se vid eventuella frågor
Webinar – ”Tillsyner, granskningar och hur man lyckas från anordnarens perspektiv”
Tid och datum: Klockan 10.30-12.00 den 24/10
Anmälan: görs i Sharepoint på affärstypssida för yrkeshögskola (Händelser och webbinarium)
Kontakta malin.nylen@academedia.se vid eventuella frågor.
Frågeforum efter webinar – ”Tillsyner, granskningar och hur man lyckas från anordnarens perspektiv”
Tid och datum: Klockan 13.30-14.30 den 31/10
Frågeforumet är ett tillfälle till kollegialt lärande där du som medarbetare får möjlighet att ställa frågor och utbyta erfarenheter på temat från veckan innan.
Anmälan: görs i Sharepoint på affärstypssida för yrkeshögskola (Händelser och webbinarium)
Kontakta malin.nylen@academedia.se vid eventuella frågor.
Utvecklingsprogram för utbildningsledare
I samarbete med Academy är vi glada att kunna presentera ett nytt utvecklingsprogram för utbildningsledare på YH. Syftet med programmet är att stärka utbildningsledaren i sin yrkesroll och riktar sig till dig som har arbetat på något av våra YH-bolag under 1-2 år. Programmet kommer att genomföras på huvudkontoret i Stockholm under 2024: 25 januari, 6 mars och 15 maj 2024. Mer information kommer inom kort!
Nästa After School: Hur formas kvalitet i vuxenutbildningen?
Hur formas kvalitet i vuxenutbildning och vad får det för effekter? Det kommer Johanna Mufic, postdoktor i pedagogik med inritning mot vuxnas lärande vid Linköpings universitet, att berätta mer om vid detta After School-tillfälle. I sin avhandling har hon följt kvalitetsbegreppet på olika arenor i vuxenutbildningsystemet. Tillfället riktar sig till alla verksamma inom vuxenutbildningen.
Tid och datum: Klockan 16-16.45 den 21/11
Anmälan: länk till anmälan läggs upp på komvux affärstypsida under oktober. Håll utkik!
Viktiga datum
2 oktober – sista dag för medarbetare att klarmarkera sin tidrapport och registrera resor och utlägg.
5 oktober – senast klockan 17.00 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resor och utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind före attest.
9 oktober – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med till nästkommande löneutbetalning.
Utbildningsdatum hösten 2023
Intro: Lär dig mer om löneprocessen – ett webbinarium om löneprocessen för dig som nyanställd chef, administratör eller intendent. Vi går igenom hur du på ett enkelt och smidigt sätt kan navigera i lönesystemet och se till så att dina anställda får det de har rätt till. Erfarna lönehandläggare kommer att visa dig allt ifrån hur du lägger ärenden och hittar manualer på Medarbetarwebben till hur du hanterar frånvaro och attesterar i Medvind.
Tid och datum: 19 oktober klockan 9-11 samt 21 november klockan 9-11.
Registrering: Intro: Lär dig mer om löneprocessen
Fördjupning Medvind – ett webbinarium om schemaläggning i Medvind. Här fördjupar vi våra kunskaper inom schema och frånvarohantering i Medvind. Ni kommer också att få lite tips och trix som kan vara bra att ha med sig i arbetet framöver.
Tid och datum: 20 oktober klockan 10-11 samt 22 november klockan 10-11.
Registrering: Fördjupning Medvind
På utbildningswebben hittar du även andra förinspelade webbinarier om exempelvis tidrapportering, resor och utlägg, hantering av schema i lönesystemet och hantering av anställningar.
Kontakta gärna oss!
Har du någon fråga eller fundering? Tveka då inte att kontakta oss, så hjälper vi dig. Du når oss på telefon: 0771-794401, vardagar mellan 09:00 – 15:00
Länk för beställning av arbetsgivarintyg
Många tidigare anställda vill ha arbetsgivarintyg eller annan dokumentation från oss. De vänder sig ibland till sina tidigare chefer, ibland till löneavdelningen och ibland skickar de ett mejl till hello@academedia.se. Alla som blir kontaktade med frågor om arbetsgivarintyg kan hänvisa till det formulär som finns på vår hemsida, det är den enklaste och snabbaste vägen för att få intyg.
Länken till formuläret finns här.
Påminnelse om den årliga IT-enkäten
I månadsskiftet september/oktober skickade vi ut den årliga IT-enkäten. Det är en viktig del av vårt förbättringsarbete så vi uppskattar om du tar dig tid att svara på den, lämna gärna både ris och ros. Tack på förhand!
Information om uppdaterad VPN klient
På grund av att företaget Ivanti tidigare köpt upp vår VPN leverantör Pulse Secure dyker ett nytt namn och en annan ikon upp när ni gör uppgraderingar av VPN klienten. För att VPN ska fungera efter uppdateringen behöver du ta bort den sparade anslutningen och sedan lägga in en ny URL: https://vpn.academedia.se/personal. Mer information finns i guiden på topdesk.
Informationssäkerhetsutbildning
Med start den 3 oktober kommer alla medarbetare att få den första lektionen i vår utbildning i informationssäkerhet levererad till sin e-post. I fredags den 29 september gick det även ut ett mail med nedan information till alla medarbetare.
Den här utbildningen är obligatorisk och viktig för oss. Om någon försöker attackera oss digitalt kan du vara den som skyddar vår organisation genom att vara uppmärksam och agera snabbt.
När vi lär oss mer utvecklas vi både personligen och professionellt. NanoLearning (korta utbildningsinsatser under längre tid via e-post) är enkelt och tidseffektivt. En lektion tar cirka 3-5 minuter att genomföra. Gör lektionen när du ser den första gången bland din e-post, vi vet av erfarenhet att den lätt glöms bort om den skjuts på framtiden. Håll utkik i din e-post på tisdagar!
Praktisk information
Första lektionen: tisdag, 3 oktober klockan 08:00
Frekvens: Varje tisdag, klockan 08:00 under fyra månader
Avsändare: AcadeMedia – Informationssäkerhetsutbildning
Avsändarens e-postadress: course@nanolearning.com
Kontaktperson: risk-and-security@academedia.se
Vid tekniska problem kan du kontakta Junglemap på support@junglemap.com.
Synpunkter på nyhetsbrevet
Har du några synpunkter eller idéer på hur det här nyhetsflödet kan bli ännu bättre? Vad vill du läsa om eller se mer av här?
Hör av dig till mig!
Nina Lindblom, kommunikationschef AcadeMedia vuxenutbildning