Nya utbildningswebben
Nu har utbildningswebben fått ett nytt utseende och flera nya utbildningar! Använd sökfunktionen för att hitta din nästa utbildning eller kika i denna utbildningskatalog. Givetvis är du varmt välkommen att höra av dig till Academy om du har frågor kring utbildningarnas innehåll eller upplägg.
Från chefsprofil till ledarprofil
Inför läsåret 22/23 lanserar AcadeMedia den nya ledarprofilen. Mycket känns igen från den tidigare chefsprofilen men viktiga uppdateringar och tillägg har gjorts för att gå i linje med pågående samhällsutveckling, ledarskapets betydelse för vår riktning framåt och AcadeMediamodellen. På denna utbildningssida kan du läsa mer samt anmäla dig till webbinarier om ledarprofilen och PRP 2.0 som genomförs vid ett antal tillfällen i augusti/september.
Kommunikations- och medieträning
Under nästa läsår återupptar vi våra kommunikations- och medieträningstillfällen för ledare inom AcadeMedia. Under ledning av kommunikationsdirektör Paula Hammerskog genomför vi två heldagsträffar varje termin, i Stockholm och Göteborg hösten 2022 samt i Stockholm och Malmö våren 2023. Välkommen att anmäla dig redan nu på utbildningswebben.
Eletive – nytt verktyg för att mäta välmående och trivsel
Äntligen kan vi ge er den glädjande nyheten att alla verksamheter som ingår i AcadeMedia från och med i höst kommer få tillgång till Eletive. Det är ett verktyg som kan användas för att ge medarbetare möjlighet att regelbundet ge feedback på hur de upplever sin arbetssituation. Det är en form av pulsmätning och ska ses som ett komplement till den årliga medarbetarenkäten.
Verktyget är enkelt att använda och ger chefer möjlighet att systematiskt fånga upp sådant som är aktuellt och relevant för medarbetarna här och nu. Här kan du läsa mer om vad Eletive är och hur det kan användas.
Friskvård
Vi behöver alla värna om vår hälsa för ett hållbart medarbetarskap. Vi har förmånen att genom förmånswebben erbjuda många hälsofrämjande aktiviteter. Passa på att nyttja och registrera ditt friskvårdsbidrag senast den 30 juni. Du behöver registrera dina beställningar/kvitton i förmånswebben senast den 30 juni för att kunna nyttja årets friskvårdsbidrag. Den 1 juli får du ditt nya friskvårdsbidrag vilket innebär att kvitton och beställningar som registreras senare än 30 juni kommer att räknas på ditt nya friskvårdsbidrag.
Läs mer om vad du kan bekosta friskvårdsbidraget med på Medarbetarwebben.
Utbildning i digital säkerhet gör oss tryggare
Vi hoppas att ingen har missat de mailutskick som kommer varje tisdag klockan 9 med vår gemensamma utbildning i digital säkerhet. Under våren genomför alla medarbetare inom AcadeMedia denna viktiga utbildning vars syfte är att trygga och stärka den digitala säkerheten för dig som individ, för oss som grupp och för vår verksamhet. Vi skickar en stark uppmuntran till dig som ännu inte genomfört lektionerna att ta dig den korta tid som krävs för att slutföra lektionerna samt att sprida ordet vidare till dina medarbetare. I höst startar en ny omgång av utbildningen för nya medarbetare. Om du har frågor kring utbildningen har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna här.
Profilerade kökskläder
Tingstad är vår leverantör av profilerade kökskläder och skor. Artiklarna beställs via deras hemsida.
Kundnummer och lösenord finns i lila rutan på den här sidan på medarbetarwebben. Där hittar du även information om hur man kan få ett testpaket skickat till sig. Kläderna i testkittet är dock inte broderade för att förenkla returnering.
Information från Egencia
På grund av högt tryck hos vår resebyrå Egencia är svarstiderna något längre än vanligt. De är i skrivande stund i full gång med rekrytering till sin egen kundtjänst för att åtgärda detta.
Ramavtal DigitalTolk
Vi har uppgraderat ramavtalet med Digital Tolk, vilket innebär lägre priser. DigitalTolk erbjuder tolkning och översättning inom 210 språk och dialekter inom sitt nätverk med över 6 000 tolkar. Som utgångspunkt bör vi alltid utgå från att välja telefontolkning på distans då vi både sparar miljö, tid och pengar.
Ramavtal med bussbolag i samband med utflykter
AcadeMedia har ramavtal med Bergkvarabuss, Smålandsbussen och Axelssons Turisttrafik för bussresor i samband med till exempel utflykter för förskolor där buss behövs. Kontakta inköpsavdelningen om du behöver hjälp.
Avtalsbestämmelser du ska undvika
Juridikstaben har tagit fram en lathund kring vilka avtalsbestämmelser vi vill undvika i våra ramavtal och lokala avtal. Denna ligger som en bilaga i Inköpspolicyn. Kika på denna och undvik de vanligaste fallgroparna.
Medarbetarwebben i ny kostym
I månadsskiftet augusti/september kommer medarbetarwebben att få en ny kostym. Varje segment och stab kommer ha en egen ingång på webben, vilket gör att informationen kommer vara lite mer anpassad efter var du arbetar. Projektgruppen har också gjort ett arbete tillsammans med berörda staber för att rensa bort en del material och se över texter. Vi hoppas att du ska tycka om det!
Tips inför sommaren
Passa på att gör din ledighetsansökan redan nu och klarmarkera din tidrapport om du är borta över ett månadsskifte. Du som chef vet väl att du kan delegera attestansvaret till någon annan, hur du gör finner du här i våra manualer på servicewebben?
Viktiga datum från lön
1 juni – sista dag för medarbetare att klarmarkera din tidrapport och registrera resa/utlägg.
7 juni – senast klockan 17 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind innan attest.
9 juni – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med i löneutbetalning för juni. Kom ihåg att ladda upp anställningsavtalen i lönesystemet om du inte använder digital signering.
Ny lönerapport i HR+
Nu finns det en ny lönerapport i HR+. I rapporten går det bland annat att se månadslön/timlön per medarbetare, eventuella tillägg, sysselsättningsgrad och ålder. Du hittar listan i HR+ under fliken “rapporter”, där väljer du “lönelista AcadeMedia”. Det är viktigt att bocka i ”select all” vid urvalet. Du hittar en manual för hur du tar ut rapporten här.
Kontakta oss gärna
Om du som chef har någon fråga inför sommaren så är du välkommen att ringa oss på 0771-794401, vardagar mellan klockan 9 – 15.
Ny brandskyddsansvarig för koncernen
AcadeMedias säkerhetschef Mattias Hammar har tagit över ansvaret för vårt systematiska brandskyddsarbete inom koncernen. Vår ramavtalsleverantör, Dafo Brand, har ansvar för att stötta alla enheter i deras arbete, samt genomföra de årliga kontrollerna. Mattias är vårt interna stöd och ska främst vara till hjälp när det uppstår frågor i leveransen från Dafo, eller om någon behöver hjälp att komma igång med det digitala verktyget SBA aXess.
Vi vet att brandskydd för många är en både svår och känslig fråga. Vi vill därför gärna att ni, om ni känner er det minsta osäkra, går igenom den information vi har på medarbetarwebben. Där finns både beskrivningar av hur avtalet är skrivet, och vilka utbildningar som går att beställa, och en instruktionsfilm om det digitala verktyget SBA aXess. Har ni frågor utöver det kan ni kontakta Mattias Hammar vars kontaktuppgifter finns på medarbetarwebben.