På denna sida hittar du som arbetar med våra grundskolor och integrerade förskolor viktiga nyheter inför juni och sommaruppehållet. Denna månad inleder vi med avskedshälsning från Jens Eriksson som nu lämnar AcadeMedia tillsammans med en första hälsning från Lotta Krus som är ny segmentschef för grundskolesegmentet. Håll tillgodo!
Hitta din nästa utbildning på en uppfräschad utbildningswebb
Du kanske redan har sett att utbildningswebben har fått nytt utseende och att vi publicerat flera nya utbildningar? Här samlar vi en mängd utbildningar inom olika områden som alla medarbetare kostnadsfritt kan genomföra. Just nu vill vi speciellt tipsa om Perspektiv på NPF, Förebygg hot och våld samt Gruppen och jag. Använd sökfunktionen för att hitta din nästa utbildning eller kika i denna utbildningskatalog. Givetvis är du varmt välkommen att höra av dig till academy om du har frågor kring utbildningarnas innehåll eller upplägg.
Från chefsprofil till ledarprofil
Inför läsåret 22/23 lanserar AcadeMedia nu vår nya ledarprofil. Mycket känns igen från den tidigare chefsprofilen men viktiga uppdateringar och tillägg har gjorts för att gå i linje med pågående samhällsutveckling, ledarskapets betydelse för vår riktning framåt och vår kvalitetsledningsmodell AcadeMediamodellen. På denna utbildningssida kan du läsa mer samt anmäla dig till webbinarier om ledarprofilen och PRP 2.0 som genomförs vid ett antal tillfällen i augusti/september.
Blanka Talks – här kan du se tidigare avsnitt
En gång i månaden sänder Drottning Blankas gymnasieområde sin internationella talkshow med och för lärare. Academy är glada att kunna bidra med teknisk hjälp under sändningarna och tipsar dig som ännu inte sett avsnitten eller missat något att kika på denna samlingssida där vi länkar till tidigare sändningar.
Flippad kompetensutveckling i samarbete med Preparus
Academy har inlett ett samarbete med Preparus, ett företag som vill modernisera kompetensutvecklingen inom svensk skola. De erbjuder förinspelade föreläsningar och onlinekurser med några av Sveriges främsta utbildare inom skola och utbildning. Genom detta samarbete ökar vi möjligheten till digital och flippad kompetensutveckling för alla AcadeMedias lärare och övrig pedagogisk personal. Från nu och fram till årsskiftet hittar du två av Preparus onlinekurser inom språkutvecklande arbetssätt samt Escape room i utbildningen på utbildningswebben.
Kommunikations- och mediaträning
Tillsammans med Kommunikation återupptar vi våra kommunikations- och mediaträningstillfällen läsåret 22/23. Ledare i AcadeMedia kan redan nu anmäla sig till ett av fyra fysiska heldagsseminarier under kommande läsår. Under ledning av kommunikationsdirektör Paula Hammerskog genomför vi två träffar varje termin, i Stockholm och Göteborg hösten -22 samt i Stockholm och Malmö våren -23. Välkommen att anmäla dig redan nu på utbildningswebben.
SchoolSoft – Tyra
Som vi i tidigare månadsbrev informerat förvärvade SchoolSoft våren 2021 företaget Bayou AB och i och med detta även förskoleappen Tyra. Under våren 2022 har Tyra testats av en handfull förskolor och återkopplingen har varit positiv.
Tyra har även genomgått en säkerhetsgranskning (it-säkerhet och GDPR) där ett antal nödvändiga åtgärder har identifierats. Vi har nu en dialog om med Tyra och SchoolSoft om detta. Det innebär att vi tidigast kommer kunna erbjuda Tyra till förskolorna under senhösten 2022.
Läsårsarkivering 2022
Att läsåret närmar sig sitt slut innebär stundande skolavslutningar men också läsårsarkivering. SchoolSoft genomför årets läsårsarkivering 28-30 juni 2022. Vad denna innebär hittar ni på denna sida.
AcadeMedia inför en papperslös skolstart
Nu börjar vi digitalisera all kommunikation mellan vårdnadshavare och skola och vi inför stegvis ett system med formulär och dokumentmallar online. Först ut i augusti är teoretiska gymnasieområdets 25 skolor. Tanken är att sedan erbjuda lösningen till Academedias samtliga 65 000 elever med vårdnadshavare under läsåret 2022/23.
För frågor, kontakta gärna:
Per Melin – Digital utveckling: per.melin@academedia.se, telefon 0766 470615.
Föräldrafakturering inför juli
Underlag för faktureringen i juli tas ut i slutet av juni. Detta gör vi för att undvika arbete under tiden som sommarens migreringar av Schoolsoft sker. Er deadline för att lägga in ändringar är den 22 juni.
Vi kommer även att pausa den automatiska överföringen till Intrum inkasso mellan den 30 juni – 15 augusti, vilket betyder att eventuella obetalda junifakturor först kommer att gå till inkasso den 15 augusti istället för den 21 juli.
Statsbidragscontroller – Jeanette ersätter Carl
Carl Lindbo som tidigare arbetade med statsbidrag har slutat och ersätts av Jeanette Bjurling som började i mitten av maj. Jeanette har tidigare arbetat som bolagsansvarig för Vittra och är välbekant med AcadeMedia och statsbidragen från ett redovisningsperspektiv. Se nedan kontaktuppgifter till Jeanette:
Tel: 0738-04 65 87
Ansökan om nytt statsbidrag: Anpassade lärmiljöer som del av särskilt stöd – deadline 10/6
Det har kommit ett nytt bidrag från Specialpedagogiska skolmyndigheten Anpassade lärmiljöer som del av särskilt stöd vilket syftar till att bättre tillgodose elevers behov av särskilt stöd, och erbjuda undervisning och stöd i en mindre grupp. Som utgångspunkt rekommenderas max 12 elever och en lärare per sex elever. Bidraget kan gå till lönekostnader eller övriga kostnader för att inrätta eller ytterligare utveckla den anpassade lärmiljön som finns för den lilla gruppen.
Kraven för ansökan är:
- Varje elev ska ha ett åtgärdsprogram.
- Eleven ska få komma till tals om delaktighet i den anpassade lärmiljön.
- Individuell uppföljning för att säkerställa att elevens behov tillgodoses i lärmiljön
- Verksamheten måste kontinuerligt följa upp och utvärdera den anpassade lärmiljöns organisation, struktur och miljö.
Via denna länk från SPSM finns mer information om bidraget samt vilka frågor som ställs i ansökan. För HT22 är ansökan öppen till 10 juni och för kalenderåret 2023 är ansökan öppen mellan 30 september – 14 oktober.
Det är rektor som söker bidraget, men statsbidragscontroller Jeanette Bjurling hjälper till med information och stöd kring ansökan. Vi sammanställer också vilka enheter som söker bidraget, så kontakta Jeanette via mail eller telefon (se ovan) om ni vill ansöka.
Eletive – nytt verktyg för att mäta välmående och trivsel
Äntligen kan vi ge er den glädjande nyheten att alla verksamheter som ingår i AcadeMedia från och med i höst kommer få tillgång till Eletive. Det är ett verktyg som kan användas för att ge medarbetare möjlighet att regelbundet ge feedback på hur de upplever sin arbetssituation. Det är en form av pulsmätning och ska ses som ett komplement till den årliga medarbetarenkäten.
Verktyget är enkelt att använda och ger chefer möjlighet att systematiskt fånga upp sådant som är aktuellt och relevant för medarbetarna här och nu. Här kan du läsa mer om vad Eletive är och hur det kan användas.
Friskvård
Vi behöver alla värna om vår hälsa för ett hållbart medarbetarskap. Vi har förmånen att genom förmånswebben erbjuda många hälsofrämjande aktiviteter. Passa på att nyttja och registrera ditt friskvårdsbidrag senast den 30 juni. Du behöver registrera dina beställningar/kvitton i förmånswebben senast den 30 juni för att kunna nyttja årets friskvårdsbidrag. Den 1 juli får du ditt nya friskvårdsbidrag vilket innebär att kvitton och beställningar som registreras senare än 30 juni kommer att räknas på ditt nya friskvårdsbidrag.
Läs mer om vad du kan bekosta friskvårdsbidraget med på Medarbetarwebben.
Hantering av busskort och bolag för skolutflykter med buss
Hantering av busskort ska ske via Schoolsoft. För frågor hänvisar vi till leverantörsreskontra, rutinbeskrivning finns på Medarbetarwebben.
När det gäller bussresor i samband med exempelvis utflykter och klassresor så har AcadeMedia ramavtal med Bergkvarabuss, Smålandsbussen och Axelssons Turisttrafik.
Inköp av profilerade kökskläder och skor
Tingstad är vår leverantör av profilerade kökskläder och skor. Artiklarna beställs via https://www.tingstad.com/se-sv kundnummer och lösenord finns i den lila rutan på denna sida på medarbetarwebben.
I lila rutan finns också information om hur man kan få ett testpaket skickat till sig. Kläderna i testkittet är dock inte broderade, för att förenkla returnering.
IKEA – färre kundnummer
För att effektivisera och städa upp i vårt kundregister hos IKEA kommer det från 1 juni enbart finnas ett (1) kundnummer per organisationsnummer. De kundnummer som stängs kommer ha en hänvisning till det aktiva. Ni finner en översikt över vilka organisationsnummer och kundnummer som är kvar på vår Medarbetarwebb.
I samband med beställning måste ni även ange ert kostnadsställe som ska bestå av minst 3 och max 5 siffror. Detta innebär ingen annan förändring än att välja rätt kundnummer samt ange 3-5-siffrigt kostnadsställe vid inköp.
På Medarbetarwebbens sida för möbler finner ni en uppdaterad manual på hur man bäst handlar på IKEA.
Från september kommer fakturorna från IKEA att gå via EDI.
FILMochSKOLA.se – streamingtjänst med utbildnings- och spelfilmer
För att förenkla laglig streaming erbjuder Swedish Film oss strömningstjänsten Film och Skola, vilket är en paketlösning för laglig visning av film i skola och fritidsverksamhet.
- Över 23,000 utbildningsfilmer som inkluderar Utbildningsradions (UR:s) programutbud.
- Mer än 3,100 spelfilmer från välkända filmbolag.
Långa svarstider hos Egencia
På grund av högt tryck hos vår resebyrå Egencia är svarstiderna något längre än vanligt. De rekryterar nu till sin egen kundtjänst för att åtgärda detta.
Registrera ert pass hos Egencias reseportal för automatiserad förnyelsenotis
Om ni registrerar ert pass i Egencias reseportal får ni automatiskt en notis skickad till er när det är dags för förnyelse. Notisen skickas ut sex månader innan passets utgångsdatum.
Ramavtal DigitalTolk – en huvudleverantör inom tolktjänster
Vi har uppgraderat ramavtalet med Digital Tolk, vilket innebär lägre priser. De erbjuder tolkning och översättning inom 210 språk och dialekter inom sitt nätverk med över 6 000 Tolkar.
Som utgångspunkt bör vi alltid utgå från att välja “telefontolkning på distans” då vi både sparar miljö, tid och pengar.
IT grund och gymnasiet
Utbildning i digital säkerhet gör oss tryggare
Vi hoppas att ingen har missat de mailutskick som kommer varje tisdag klockan 9 med vår gemensamma utbildning i digital säkerhet. Under våren genomför alla medarbetare inom AcadeMedia denna viktiga utbildning vars syfte är att trygga och stärka den digitala säkerheten för dig som individ, för oss som grupp och för vår verksamhet. Vi skickar en stark uppmuntran till dig som ännu inte genomfört lektionerna att ta dig den korta tid som krävs för att slutföra lektionerna samt att sprida ordet vidare till dina medarbetare. I höst startar en ny omgång av utbildningen för nya medarbetare. Om du har frågor kring utbildningen har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna här.
Migrering av e-postadresser för vissa skolor
Under sommaren gör AcadeMedia IT en migrering av google-konton och e-postadresser för vissa skolor, däribland Cybergymnasiet Malmö, Framtidsgymnasiet Göteborg, Malmö och Nyköping, Didaktus Jakobsberg, Vittra Gävle och samtliga enheter inom Innovitaskolan. På denna sajt finns information om vad medarbetare på dessa skolor behöver förbereda innan sommaruppehållet.
IT-nytt för grundskolor och gymnasiet
IT-information, rutiner och kalendarium inför maj finns på denna separata nyhetssajt.
Tveka inte att kontakta oss med frågor:
- Royne Berglund, IT-chef AcadeMedias grund- och gymnasieskolor, 0708-39 30 01
- Martin Kipowski, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0761-02 83 19
- Anders Broo, IT-ansvarig grund- och gymnasieskolor, 0724-50 17 39
- Fredrik Birath, ansvarig för digitaliseringsprojekt grundskolor, 0722-36 18 84
- Per Melin, ansvarig för digitaliseringsprojekt gymnasiet, 0766-47 06 15
Avtalsbestämmelser du ska undvika
Juridikstaben har tagit fram en lathund kring vilka avtalsbestämmelser vi vill undvika i våra ramavtal och lokala avtal. Denna ligger som en bilaga i Inköpspolicyn. Kika på denna och undvik de vanligaste fallgroparna.
Tips inför sommaren
Passa på att gör din ledighetsansökan redan nu och klarmarkera din tidrapport om du är borta över ett månadsskifte. Du som chef vet väl att du kan delegera attestansvaret till någon annan, hur du gör finner du här i våra manualer på servicewebben?
Viktiga datum från lön
1 juni – sista dag för medarbetare att klarmarkera din tidrapport och registrera resa/utlägg.
7 juni – senast klockan 17 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind innan attest.
9 juni – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med i löneutbetalning för juni. Kom ihåg att ladda upp anställningsavtalen i lönesystemet om du inte använder digital signering.
Ny lönerapport i HR+
Nu finns det en ny lönerapport i HR+. I rapporten går det bland annat att se månadslön/timlön per medarbetare, eventuella tillägg, sysselsättningsgrad och ålder. Du hittar listan i HR+ under fliken “rapporter”, där väljer du “lönelista AcadeMedia”. Det är viktigt att bocka i ”select all” vid urvalet. Du hittar en manual för hur du tar ut rapporten här.
Kontakta oss gärna
Om du som chef har någon fråga inför sommaren så är du välkommen att ringa oss på 0771-794401, vardagar mellan klockan 9 – 15.
Ny brandskyddsansvarig för koncernen
AcadeMedias säkerhetschef Mattias Hammar har tagit över ansvaret för vårt systematiska brandskyddsarbete inom koncernen. Vår ramavtalsleverantör, Dafo Brand, har ansvar för att stötta alla enheter i deras arbete, samt genomföra de årliga kontrollerna. Mattias är vårt interna stöd och ska främst vara till hjälp när det uppstår frågor i leveransen från Dafo, eller om någon behöver hjälp att komma igång med det digitala verktyget SBA aXess.
Vi vet att brandskydd för många är en både svår och känslig fråga. Vi vill därför gärna att ni, om ni känner er det minsta osäkra, går igenom den information vi har på medarbetarwebben. Där finns både beskrivningar av hur avtalet är skrivet, och vilka utbildningar som går att beställa, och en instruktionsfilm om det digitala verktyget SBA aXess. Har ni frågor utöver det kan ni kontakta Mattias Hammar vars kontaktuppgifter finns på medarbetarwebben.
Digital vägledning flyttar till Snackamedskolan.se
AcadeMedia har sedan 2019 erbjudit digital vägledning via Snackamedsyv.se. Tjänsten har gjort vägledning tillgänglig inte bara för våra egna elever utan även för unga på andra skolor runt om i Sverige.
Från den 30 juni flyttar vi vår digitala vägledning från Snackamedsyv.se till Snackamedskolan.se. Denna nya plattform kommer successivt att bli tillgänglig för elever på AcadeMedias grund- och gymnasieskolor och ge dem möjlighet att boka olika tjänster, där vägledning är en. Detta innebär att skolans egen syv kommer kunna erbjuda både fysisk och digital vägledning via bokningsplattformen Snackamedskolan.se.
Mer information kommer efter sommaruppehållet. Kontakta Evelin Löfvendahl evelin.lofvendahl@academedia.se, verksamhetschef AcadeMedia vägledning om du har frågor.