Här hittar du som arbetar med AcadeMedias vuxenutbildning nyheter inför juni från koncern- och segmentsstaberna. Nästa nyhetsuppdatering kommer efter sommaren.
För textad version – klicka på textningsikonen i Youtube-fönstret.
Vad händer på Vux?
I månadens hälsning från Christer Hammar beger vi oss till Kista i Stockholm och träffar Karolina Holm, rektor på Hermods i Kista, som berättar om arbetet med sfi-verksamheten, Hermods-hjärtat och vikten av fantastiska medarbetare.
Är du nyfiken på att veta mer? Här kan du läsa mer om Hermods.
Omvärldsbevakning – Vad hände i maj?
Med omvärldsrapporten fångar och förmedlar vi händelser och tendenser som är relevanta för oss. Omvärldsrapporten ser tillbaka på föregående månad utifrån fyra bevakningsområden: upphandling, politik/reformer, demografi och konkurrenter.
Omvärldsrapport (pdf) 👀
☕ Välkommen på digital ledarfrukost!
Den 14 juni kl 8.15 är dags för vårens andra och sista digitala ledarfrukost. Vi ses på Teams och tar del av det senaste från segmentet. Ladda kaffe- eller tekoppen så ses vi digitalt.
Klicka här för att ansluta till mötet
Omställningsstudiestödet – vad händer?
För att vi inom AcadeMedia Vux ska vara redo att möta den delvis nya målgrupp och den högre efterfrågan på viss utbildning som det nya omställningsstudiestödet förväntas innebära så har vi påbörjat ett segmentsgemensamt projekt. Tillsammans bearbetar vi den information som finns om omställningsstudiestödet för att skapa ett segmentsövergripande kanon gällande bland annat regelverk och kundkännedom. En del av arbetet innefattar att ta fram ett förslag på vad som bör drivas segmentsgemensamt samt vad som bör drivas av respektive bolag.
Läs mer om omställningsstudiestödet och möt arbetsgruppen här.
Ny brandskyddsansvarig för koncernen
AcadeMedias säkerhetschef Mattias Hammar har tagit över ansvaret för vårt systematiska brandskyddsarbete inom koncernen. Vår ramavtalsleverantör, Dafo Brand, har ansvar för att stötta alla enheter i deras arbete, samt genomföra de årliga kontrollerna. Mattias är vårt interna stöd och ska främst vara till hjälp när det uppstår frågor i leveransen från Dafo, eller om någon behöver hjälp att komma igång med det digitala verktyget SBA aXess.
Vi vet att brandskydd för många är en både svår och känslig fråga. Vi vill därför gärna att ni, om ni känner er det minsta osäkra, går igenom den information vi har på medarbetarwebben. Där finns både beskrivningar av hur avtalet är skrivet, och vilka utbildningar som går att beställa, och en instruktionsfilm om det digitala verktyget SBA aXess. Har ni frågor utöver det kan ni kontakta Mattias Hammar vars kontaktuppgifter finns på medarbetarwebben.
✍️ Signering av anställningsavtal
Det är viktigt att även medarbetaren signerar sitt anställningsavtal vid t ex en förlängning. Om vi inte har korrekt underlag och det skulle uppkomma en tvist så är det viktigt att båda parter har signerat avtalet. Idag är det dessutom enkelt gjort via digital signering.
⏲️ Uppsägningstid – avtalad visstid
Om en medarbetare varit anställd mer 2 år på avtalad visstid så är det kollektivavtalets uppsägningstider så gäller; trots att det på anställningsavtalet står att vi har en ömsesidig uppsägningstid om en (1) månad. Det innebär att uppsägningstiden blir 2 månader som vid en tillsvidareanställning.
🌻 Sommaravslutning
För er chefer som planerar en sommaravslutning så rekommenderas följande:
- Gemensam lunch eller middag med arbetsgruppen – kanske något som kan planeras gemensamt av arbetgruppen eller tillsammans med en annan grupp?
- Sommarpresent för max 250 kr
🌡️ Eletive – nytt verktyg för att mäta välmående och trivsel
Äntligen kan vi ge er den glädjande nyheten att alla verksamheter som ingår i AcadeMedia från och med i höst kommer få tillgång till Eletive. Det är ett verktyg som kan användas för att ge medarbetare möjlighet att regelbundet ge feedback på hur de upplever sin arbetssituation. Det är en form av pulsmätning och ska ses som ett komplement till den årliga medarbetarenkäten.
Verktyget är enkelt att använda och ger chefer möjlighet att systematiskt fånga upp sådant som är aktuellt och relevant för medarbetarna här och nu. Här kan du läsa mer om vad Eletive är och hur det kan användas.
👟 👟 Friskvård
Vi behöver alla värna om vår hälsa för ett hållbart medarbetarskap. Vi har möjligheten att genom förmånswebben erbjuda många hälsofrämjande aktiviteter. Passa på att nyttja och registrera ditt friskvårdsbidrag. Du behöver registrera dina beställningar/kvitton i förmånswebben senast den 30 juni för att kunna nyttja årets friskvårdsbidrag. Den 1 juli får du ditt nya friskvårdsbidrag vilket innebär att kvitton och beställningar som registreras senare än sista juni kommer att räknas på ditt nya friskvårdsbidrag.
Läs mer om vad du kan bekosta friskvårdsbidraget med på Medarbetarwebben.
Ny verksamhetschef för TGA
Nu fortsätter AcadeMedia satsningen på utbildning inom spelutveckling och internationalisering med utgångspunkt i The Game Assembly (TGA). Jonas Jacobsson tillträder rollen som verksamhetschef den 1 juli och ersätter då nuvarande verksamhetschef Maria Sandin.
Utbildning i digital säkerhet gör oss tryggare
Vi hoppas att ingen har missat de mailutskick som kommer varje tisdag klockan 9 med vår gemensamma utbildning i digital säkerhet. Under våren genomför alla medarbetare inom AcadeMedia denna viktiga utbildning vars syfte är att trygga och stärka den digitala säkerheten för dig som individ, för oss som grupp och för vår verksamhet. Vi skickar en stark uppmuntran till dig som ännu inte genomfört lektionerna att ta dig den korta tid som krävs för att slutföra lektionerna samt att sprida ordet vidare till dina medarbetare. I höst startar en ny omgång av utbildningen för nya medarbetare. Om du har frågor kring utbildningen har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna här.
LEDNINGSSYSTEMET
Avtalsuppföljning
Som chef hanterar du dagligen ditt/dina avtal på olika sätt. Inom AcadeMedia Vuxenutbildning finns nu ett ökat behov av kartläggning och spårbarhet gällande vår avtalsefterlevnad. Syftet med enkäten är att få en överblick, undersöka och identifiera utvecklingsområden för att på så vis utforma rätt stöd till verksamheten. Vidare är det ett viktigt underlag för en diskussion i chefsled vad gäller våra avtalskrav – var är vi starka, var finns det utvecklingsmöjligheter samt om det finns oklarheter vad gäller avtalstolkning.
I ett första steg genomförs nu avtalsuppföljning inom Komvux samt Rusta & Matcha (Arbetsmarknadstjänst). I december kommer avtalsuppföljningen genomföras inom Yrkeshögskola.
NRA-enkät
AcadeMedia styr inköp av produkter, varor och tjänster genom koncerngemensamma ramavtal. Bolagen som gör inköp avgör vad som behövs för att bedriva verksamheten, Inköpsavdelningens ansvar är att säkerställa att rätt leverantörer finns tillgängliga för att lösa verksamheternas behov och att de lever upp till ställda lagar och krav. AcadeMedia Vuxenutbildningar strävar efter ramavtalsefterlevnad och segmentsefterlevnad där det är möjligt samt medvetna kvalitets- och miljöval i övrigt.
NRA-enkäten (Nöjd ramavtalsanvändare) syftar till att utvärdera hur nöjda vi är med våra ramavtalsleverantörer och ger oss möjligheten att säkerställa att de leverantörer vi har motsvarar våra behov. Dina svar är viktiga!
💻 After school – Vux
Den 3:e maj genomförde vi den första i en serie After School på temat Ämnesbetygsreformen. Kunde du inte delta finns webbinariet inspelat på Academys samlingssida för ämnesvetygsreformen.
Denna första del handlade mycket om bakgrunden och övergripande hur ämnesplanerna nu byggs. Den andra delen kommer under tidig höst och handlar om progressionen, betygskriterierna och konsekvenser för komvux. Håll utkik efter datum och anmälningslänk efter semestern! Från 2025 kommer gymnasial nivå få ämnesbetyg i stället för kursbetyg som del i ämnesbetygsreformen.
Månadens ros till Pia Axelsson i Movant
Ekonomisupport VUX vill dela ut månadens ros inom Vuxsegmentet i juni till Pia Axelsson, administratör Movant i Jönköping. Pia är alltid hjälpsam och visar stort engagemang i sitt arbete och samarbetet med oss. Hon är driven och får saker och ting att hända. Löser problem med leverantörer på bästa sätt och är inte rädd för att ställa en fråga vid behov. Stort tack, du är värdefull för oss!
Kom ihåg!
Nu närmar sig sommaren och semestern med stormsteg. Efter årsbokslutet som avslutas i början på juli, minskar vi vår bemanning och våra öppettider. Enklast att nå oss är via Servicewebben. I mitten på vecka 32 är vi åter fullt bemannade.
Kom ihåg att lägga in ersättare i Opto. Fakturor behöver attesteras trots att ni är lediga. Vuxnet är uppdaterat med nya deadlines för inskick av underlag till kundfakturering. Tänkt på att skicka in underlag i tid för att få med dem till julibokslutet.
Vi vill också passa på att tacka alla medarbetare ute i våra bolag för ett fint samarbete under det gångna verksamhetsåret. Vi ser framemot hösten tillsammans med er.
Trevlig sommar!
Ekonomisupport VUX genom Caroline Wertheim
👔 Medarbetarwebben i ny kostym – Vuxnet byter skepnad
I månadsskiftet augusti/september kommer medarbetarwebben att få en ny kostym. I samband med detta kommer vuxnet att stängas ner och du kommer istället att hitta all information under en egen vux-ingång på medarbetarwebben. Projektgruppen har gjort ett arbete tillsammans med berörda staber för att rensa bort en del material och se över texter. Vi hoppas att du ska tycka om det!
Arbetsgivarkoll – ett smartare och enklare sätt att arbeta med APL-platser
Nu finns Arbetsgivarkoll, ett digitalt verktyg för hantering av APL-platser. Arbetsgivarkoll ger ordning och reda, bättre översikt för både lärare, skola och huvudman och säkerställer att vi efterlever gällande regelverk. Arbetsgivarkoll spar tid och minskar manuellt arbete för lärare och administratörer och ger större möjligheter att kommunicera med de företag som erbjuder platser så att vi lättare hittar lyckade långsiktiga samarbeten med arbetsgivare. Arbetsgivarkoll kan också kopplas samman med vår lösning för digital kontraktsskrivning (DK) vilket ger en komplett och smidig hantering av platser och kontrakt, inklusive riskbedömning.
För mer information, kontakta Sofia Wreding, Tel:0704995111, epost: sofia.wreding@academedia.se
👉 Hitta din nästa utbildning på en uppfräschad utbildningswebb
Du kanske redan har sett att utbildningswebben har fått nytt utseende och att vi publicerat flera nya utbildningar? Här samlar vi en mängd utbildningar inom olika områden som alla medarbetare kostnadsfritt kan genomföra. Just nu vill vi speciellt tipsa om Perspektiv på NPF, Förebygg hot och våld samt Gruppen och jag. Använd sökfunktionen för att hitta din nästa utbildning eller kika i denna utbildningskatalog. Givetvis är du varmt välkommen att höra av dig till Academy om du har frågor kring utbildningarnas innehåll eller upplägg.
🤝 Från chefsprofil till ledarprofil
Inför läsåret 22/23 lanserar AcadeMedia nu vår nya ledarprofil. Mycket känns igen från den tidigare chefsprofilen men viktiga uppdateringar och tillägg har gjorts för att gå i linje med pågående samhällsutveckling, ledarskapets betydelse för vår riktning framåt och vår kvalitetsledningsmodell AcadeMediamodellen. På denna utbildningssida kan du läsa mer samt anmäla dig till webbinarier om ledarprofilen och PRP 2.0 som genomförs vid ett antal tillfällen i augusti/september.
💡 Flippad kompetensutveckling i samarbete med Preparus
Academy har inlett ett samarbete med Preparus, ett företag som vill modernisera kompetensutvecklingen inom svensk skola. De erbjuder förinspelade föreläsningar och onlinekurser med några av Sveriges främsta utbildare inom skola och utbildning. Genom detta samarbete ökar vi möjligheten till digital och flippad kompetensutveckling för alla AcadeMedias lärare och övrig pedagogisk personal. Från nu och fram till årsskiftet hittar du två av Preparus onlinekurser inom språkutvecklande arbetssätt samt Escape room i utbildningen på utbildningswebben.
📰 Kommunikations- och mediaträning
Tillsammans med Kommunikation återupptar vi våra kommunikations- och mediaträningstillfällen läsåret 22/23. Ledare i AcadeMedia kan redan nu anmäla sig till ett av fyra fysiska heldagsseminarier under kommande läsår. Under ledning av kommunikationsdirektör Paula Hammerskog genomför vi två träffar varje termin, i Stockholm och Göteborg hösten -22 samt i Stockholm och Malmö våren -23. Välkommen att anmäla dig redan nu på utbildningswebben.
Tips inför sommaren
Passa på att gör din ledighetsansökan redan nu och klarmarkera din tidrapport om du är borta över ett månadsskifte. Du som chef vet väl att du kan delegera attestansvaret till någon annan, hur du gör finner du här i våra manualer på servicewebben?
Viktiga datum från lön
1 juni – sista dag för medarbetare att klarmarkera din tidrapport och registrera resa/utlägg.
7 juni – senast klockan 17 behöver du som chef attestera dina anställda i Medvind samt attestera resa/utlägg. Kom ihåg att se över och förlänga ledighetsansökningar i Medvind innan attest.
9 juni – sista dag för att lämna in underlag för nyanställningar, ändringar och avslut om de ska komma med i löneutbetalning för juni. Kom ihåg att ladda upp anställningsavtalen i lönesystemet om du inte använder digital signering.
Ny lönerapport i HR+
Nu finns det en ny lönerapport i HR+. I rapporten går det bland annat att se månadslön/timlön per medarbetare, eventuella tillägg, sysselsättningsgrad och ålder. Du hittar listan i HR+ under fliken “rapporter”, där väljer du “lönelista AcadeMedia”. Det är viktigt att bocka i ”select all” vid urvalet. Du hittar en manual för hur du tar ut rapporten här.
Kontakta oss gärna
Om du som chef har någon fråga inför sommaren så är du välkommen att ringa oss på 0771-794401, vardagar mellan klockan 9 – 15.
☎️ Långa svarstider hos Egencia
På grund av högt tryck hos vår resebyrå Egencia är svarstiderna något längre än vanligt. De är i skrivande stund i full gång med rekrytering till sin egen kundtjänst för att åtgärda detta.
🗣️ Ramavtal DigitalTolk – en huvudleverantör inom tolktjänster
Vi har uppgraderat ramavtalet med Digital Tolk, vilket innebär lägre priser. DigitalTolk erbjuder tolkning och översättning inom 210 språk och dialekter inom sitt nätverk med över 6 000 tolkar. Som utgångspunkt bör vi alltid utgå från att välja telefontolkning på distans då vi både sparar miljö, tid och pengar.
Avtalsbestämmelser du ska undvika
Juridikstaben har tagit fram en lathund kring vilka avtalsbestämmelser vi vill undvika i våra ramavtal och lokala avtal. Denna ligger som en bilaga i Inköpspolicyn. Kika på denna och undvik de vanligaste fallgroparna.
Vad vill du dela med dig av, eller läsa mer om?
Har du några synpunkter eller idéer på hur det här brevet kan bli ännu bättre? Vad skulle DU vilja läsa om, eller se mer av här? Hör av dig till mig!
Johanna Karlsson Engholm, kommunikationschef AcadeMedia vuxenutbildning